11-5-2018 Limoges - Flavignac, 27,1 km

11 mei 2018 - Flavignac, Frankrijk

Na een onrustige nacht pakken we de rugzakken weer in. In plaats van nog ruim een week wordt het nu nog anderhalve dag lopen. Daarna met kennissen van Miriam mee terug naar Antwerpen en vandaar naar huis.
Om de teen van Miriam te sparen vragen we Thierry om ons aan de rand van Limoges af te zetten. Bovendien hebben we een deel van die route gisteren al gelopen naar het ziekenhuis.
We starten pas om 9:15. Dat is geen probleem want we hebben al gereserveerd in Flavignac en hoeven alleen te zorgen dat we voor 17 uur bij de Mairie zijn om de sleutel op te halen. Door afwisselend buitenwijken en weilanden lopen we naar Aixe-sur-Vienne waar we eerst het kerkje bekijken (en natuurlijk een kaarsje opsteken), daarna een stempel halen bij de Mairie en vervolgens koffie drinken in een bar-tabac. De pauze wordt wat langer dan gebruikelijk want er moeten wat regelmails met het thuisfront verstuurd worden.
Na de koffie kopen we aardbeien bij een stalletje en pain au chocolat bij de bakker voor de lunch.
De route wordt nu weer heel mooi. Minder heuvelachtig maar meer glooiend met lange klimmen en afdalingen. We volgen een tijdlang het riviertje l'Aixette. Van de watermolens die er ooit stonden is weinig over. Daarna weer vooral weilanden en kleine stukjes bos. We hebben moeite een pauzeplek te vinden maar gaan uiteindelijk in de schaduw tegen een muurtje zitten. We hebben een vorstelijke lunch: chocoladebroodjes, aardbeien, gekookt ei, stokbrood en camembert. Nog even mailen en na weer een ruime pauze verder op pad.
We komen door veel kleine gehuchtjes en het wordt weer lekker warm. Na Saint Martin le Vieux lopen we eerst op een stijgende maar rustige C-weg waar we ook nog kort pauzeren. Daarna volgt een lang stuk op een wat drukkere D-weg. Het uitzicht is mooi, maar het loopt toch minder fijn. Bovendien gaat het heel lang geleidelijk omhoog.
Eindelijk zien we Flavignac liggen en zijn we om half vijf bij de Mairie. Na betalen (10 euro) en een stempel in ons pelgrims paspoort krijgen we uitleg hoe we onze chalet op de nabij gelegen camping vinden. De gemeente gite (4 bedden) is al vol.
We bezoeken eerst de lokale bar-restaurant voor een biertje in de zon. Even later sluiten twee Nederlandse pelgrims zich bij ons aan. Via een bakker voor ons ontbijt lopen we naar de camping. We delen de chalet met een Française. De twee Nederlandse pelgrims hebben een chalet naast ons. De camping heeft maar liefst 4 chalets voor pelgrims (3-4 persoons).
s'Avonds maken we onze noodrantsoenen op en eten yoghurt met het restant van de aardbeien die inmiddels bijna jam zijn. Het chalet is eenvoudig maar goed ingericht, maar de toiletten zijn een eindje lopen waarbij twee trappen afgelopen moeten worden. Er is snachts geen verlichting. Als ik hierover iets zeg tegen de Française (c'est dificile pendant la nuit) haalt ze haar schouders op en zegt ze "il y a des arbres".