12-3-2018 Paterswoldse meer en Eelder landgoederen route, 26,8 km

12 maart 2018 - Eelde, Nederland

In opdracht van de baas, een dagje  burn-out preventie. “Ga jij maar wandelen”, zei ze. De weersvoorspelling was niet heel fraai: bewolkt en ’s middags regen. Het werd heel anders: eerst een klein uur regen, daarna steeds lichter en ’s middags volop zon.

Ik vul mijn rugzak tot 9,5 kg, inclusief rantsoen en stap op de fiets naar het Hoornse meer. Vanaf daar loop ik richting Eelder landgoederen route. Als het droog wordt is het tijd voor een eerste rust op een bankje in het altijd mooie Friese veen (6,7 km). Het is heel rustig en de vogels doen volop hun best.

Friese veen  Landgoed Lemferdinge

Ik passeer van een afstandje landgoed Vennebroek, even later volgen de landgoederen Lemferdinge, de Duinen en Vosbergen. De route is erg mooi en ik maak veel foto’s. De tweede rust is aan de rand van landgoed Vosbergen (12,2 km). Er schijnt nu een waterig zonnetje en het regenjasje kan uit.

Landgoed de Duinen  Landgoed Vosbergen

Het volgende stuk is minder aantrekkelijk, langs de zuidrand van Eelde. Het ommetje langs het buurtschap Zuideinde en de Borgstokken polder is wel aardig.

Borgstokken polder  Landgoed de Braak 2

Het volgende landgoed is de Braak met een bankje in de zon (19,5 km). De route kronkelt langs het water van landgoed de Braak en steekt daarna over naar landgoed Vennebroek.

Landgoed de Braak

Over een houten bruggetje kom ik weer in het Friese Veen. Terug langs het Paterswoldse meer, met een laatste pauze bij het pieterpadbankje (24,8 km).

zwanen in Friese Veen  Paterswoldse meer

Inmiddels kan ook het fleece-vest in de rugzak. Het wordt steeds warmer. Tijdens het laatste stuk maak ik nog een praatje met een man die zomaar goed raadt dat ik aan het trainen ben voor Santiago. Weer terug bij mijn fiets heb ik 26,8 km gelopen en mijn rug heeft het goed gehouden. Ik merk wel dat met een rugzak op ik wat vaker moet rusten.