Aanloop naar de camino

9 maart 2018 - Groningen, Nederland

Eerste aanloop naar de Camino

In 2008 begon ik met mijn vader het Pieterpad te lopen. In stukjes variërend van 1 tot 4 dagen. Met een volle agenda schoot het soms niet op om weekenden vrij te plannen, maar we hebben er wel alle tijd voor genomen. In totaal maar liefst 23 dagen gewandeld. Soms met een omweggetje om nog even iets extra’s mee te pakken, zoals het boomkroonpad in boswachterij Gieten-Borger. Uiteindelijk arriveerden we in maart 2012 op de Pieterberg.

Pieterpad 1   Pieterpad 2

Tweede aanloop naar de Camino

De stukjes Pieterpad lopen waren niet genoeg. De andere weekenden wandelde ik vaak alleen en omdat ik steeds vaker aan de tocht der tochten, de camino, dacht besloot ik een eerste stukje te proberen: de Jacobsroute van Uithuizen naar Hasselt. Vanuit mijn woonplaats voor een groot deel goed in dag-etappes te doen met hulp van OV of afzetten/ophalen door mijn man. In de periode van augustus 2010 tot december 2011 liep ik ongeveer 215km in 10 dag-etappes. Het alleen lopen beviel best en het is een mooie route, dat wil zeggen tot de laatste dag even voorbij Halfweg. Vanaf daar volgt een oersaai stuk, maar Hasselt, de eindplaats van de route, is wel weer een plaatje.

St Jacobus de Meerdere kerk Uithuizen   Jacobspad embleem

En toen? Hoe verder vanaf…?

Vanaf Hasselt verschillende stukjes LAW aan elkaar knopen tot aan het Pelgrimspad naar Maastricht? Ik had me nog niet zo verdiept in hoe verder en welke alternatieven er waren. Maar ach, ik was toch al naar Maastricht gelopen (Pieterpad), dus waarom niet gewoon daar verder gaan?

Dus vroeg ik aan Sinterklaas een boekje over een Jacobsroute vanaf Maastricht en kreeg: de Via Mosana.

Via Mosana