We pakken de draad weer op: Zes Veluwse Bergen + Bronstroute Veluwezoom, 27 km

10 juni 2018 - Dieren, Nederland

Vier weken na onze voortijdig afgebroken Camino-wandeling, heb ik met Miriam afgesproken halverwege Antwerpen en Groningen: station Dieren. Het is zalig weer en om de Franse conditie op peil te houden kiezen we voor een flinke route met heuvels en, naar later blijkt, ook behoorlijk wat mul zand. We starten even na 10 uur vanaf het station Dieren en volgen eerst de Groene Wissel rondwandeling “Zes Veluwse Bergen”. Veel, maar mooi afwisselend bos. Met zonnig weer dus lekker veel schaduw. Na de My Lady berg en de Prins Willemberg houden we een koffiestop bij de Carolinahoeve. Verder over de Weversbergen en de Vossenbergen, waarna we de Groene Wissel tijdelijk verlaten om door te steken naar de Natuurmonumenten rondwandeling Bronstroute Veluwezoom. Eerst een flink stuk breed fietspad waar veel en hard gefietst wordt, maar daarna draaien we de Worthrheder heide op. Een mooi open heuvelachtig gebied met meer gras dan hei, maar prachtige uitzichten en heel stil. We steken de “heide” over, bewonderen het mooie kunstwerk de “Highlander”, volgen de rand van de heide en gaan dan door bos terug richting beginpunt van deze wandeling. Na een rust daar, maken we nog een extra ommetje naar het uitzichtpunt/wildobservatiepunt op de Elsberg (90m). Daarna lopen we, met een bosbessenpluk-tussenstop, terug naar de Groene Wissel en gaan verder met de Zes Veluwse Bergen: Geitenberg en de fraaie Carolinaberg waar 14 paden in een ster samen komen. We passeren heel veel wildroosters en klaphekken, maar zien geen wild (behalve een paar Schotse Hooglanders heel in de verte vanaf de Elsberg). Vanaf de Carolina berg zijn we al weer snel in Dieren waar we afsluiten op een terrasje. Het was een bijzonder mooie route en we hebben lekker gelopen. Frankrijk zit nog goed in de benen.