Terugblik 2012: de via Mosana

16 maart 2018 - Groningen, Nederland

In 2012 liep ik in 6 dagen met mijn vader en broer de via Mosana. Vanuit een vakantiehuisje met eigen auto in combinatie met openbaar vervoer. Dat was even puzzelen, maar goed te doen. De route is een echte wandelroute die de mooiste stukjes natuur met elkaar verbindt en lastige smalle paadjes niet schuwt.

Dag voor dag een korte terugblik met de meest aansprekende foto’s.

Dag 1. Maastricht – Visé, 19 km

De route start op het Vrijthof in Maastricht, loopt door het oude centrum en gaat dan de Maas over langs het provinciehuis. Er volgen aardige plaatsjes zoals Oost-Maarland, kasteel Liederkerke en Eijsden. Daarna volgt de grens en gaan we België in voor de rest van de route. Visé ligt niet ver na de grens.

provinciehuis Maastricht  kasteel Eijsden  grenspaal

Dag 2. Visé – Luik, 26 km

We passeren het kasteel van Argentau en bezoeken de kapel van Wixhou. Het dal van de Julienne is erg mooi. Er volgen wat lastige smalle paadjes, maar in een mooie omgeving. Daarna klimmen we omhoog naar de hoogvlakte van Houtpays met een mooi uitzicht (tenminste, als het niet regent). We dalen af naar Luik en dan volgt een saai stuk buitenwijk en een heel stuk langs de Maas naar het centrum en de Jacobskerk van Luik. In de Jacobskerk krijgen we een spontane privé-rondleiding waarbij we de bijzondere dubbele trap op mogen.

kasteel Argentau  dal van de Julienne  uitzicht bij Houtpays

Dag 3. Luik – Esneux, 22 km

We lopen langs de Maas Luik uit en steken de Ourthe over. Na Angleur klimmen we het Jacobsbos in en blijven lang in dit bos. Na een paar uur lopen gaat het pad over een kam en komen we bij het uitzichtpunt Valkenrots. Daarna dalen we af naar de Ourthe die we volgen tot in Esneux.

Jacobskerk, Luik  Valkenrots  Esneux

Dag 4. Esneux – Villers-le-Temple, 23 km

Vanuit Esneux lopen we een park in dat geruisloos overgaat in een bos. De bewegwijzering laat het even afweten (of wij letten niet op), maar met wat zoeken komen we weer op de route. Geleidelijk krijgen we meer open terrein en passeren dorpjes, een kasteel, een 17e-eeuwse jezuïtenboerderij en de kerkjes van Saint Séverin en Villers-le-Temple.

bos na Esneux  17e-eeuwse jezuïtenboerderij  Villers-le-Temple

Dag 5. Villers-le-Temple – Andenne, 31 km

Bij toeval mijn eerste pelgrimsstempel bij de bakker in Villers-le-Temple. Veel smalle paadjes vandaag door afwisselend bos en weilanden. Vanaf de kerk Notre-Dame-de-Sartre dalen we langs de 7 kapellen af naar Huy waar de route door mooie straatjes kronkelt naar de Notre-Dame. Na Huy is het weer klimmen. Er volgt een mooi stuk route door bos, weilanden en langs een beek.

tussen Villers en Huy  Huy  tussen Huy en Andenne

Dag 6. Andenne – Namen, 25 km

Over de kleurrijke markt van Andenne en een erg nat graspad bereiken we de Maas en volgen een flink stuk het jaagpad. Daarna klimmen we weer van de Maas af en volgen een route met mooie uitzichten en door een prachtig bos, waarna we weer afdalen naar de Maas die we volgen tot in Namen. De Jacobskerk is helaas gesloten.

de kleurrijke markt van Andenne  kasteelboerderij bij Wartet  Namen met zicht op de citadel

In 6 dagen volgens het boekje 125 km, maar uiteindeljk 146 km gelopen. Een mooie route.