10-11-2019 Grote Rivierenpad: Maassluis - Hoogvliet, 24 km

10 november 2019 - Hoogvliet Rotterdam, Nederland

Vanmorgen bij het opstaan waren de daken helemaal wit. Het had gevroren in Maassluis, maar de lucht was nu strakblauw en er stond geen wind. Na een goed zondags ontbijt worden we uitgezwaaid door Anja. Langs de markt en twee van de drie oude sluizen van Maassluis (waar volop gevist wordt)

Maassluis

lopen we naar de veerboot die ons over de Nieuwe Waterweg naar Rozenburg moet brengen. Samen met een heel grote groep wielrenners gaan we aan boord.

Veerpont over de Nieuwe Waterweg (het Scheur)

Aan beide zijde van de rivier zijn 6 aanlegplaatsen met oplopende hoogte die afhankelijk van de waterstand gebruikt worden.
Door een smalle strook groen lopen we om de bebouwing van het plaatsje Rozenburg heen en steken zo het eiland Rozenburg over.

Zicht op tanks achter Calandkanaal

Langs het Calandkanaal lopen we naar de Calandbrug waarover we Rozenburg weer verlaten. Daarna lopen we tussen snelwegen en olietanks verder.

Brug over het CalandkanaalHartelkanaal

Als we het Hartelkanaal en de Brielse brug over zijn komen we weer in een wat groener gebied. Helaas is de uitspanning bij het Brielse meer dicht. Gelukkig staan er picknick banken en hebben we van Anja warm water mee gekregen, zodat we zelf koffie kunnen maken.

Op weg naar Zwartewaal

Na de koffie pauze lopen we naar het oude stadje Zwartewaal. Zwartewaal heeft een mooi oud straatje en een kleine haven.

Zwartewaal, oude veenhaven

Na Zwartewaal volgt een beetje saaie weg - we lopen tegen een dijk aan te kijken - naar Heenvliet. Ook het oude centrum van Heenvliet is mooi, maar ook hier is de horeca dicht.

Heenvliet

We lopen door naar Geervliet. Ook een mooi oud stadje dat een heel oud stadhuis heeft. Dit was oorspronkelijk een gasthuis gebouwd in 1346, vanaf 1500 stadhuis.

Middeleeuwse stadhuis van Geervliet

Ook in Geervliet geen open café en dus pauzeren we op een bankje in de plaatselijke speeltuin. Vanaf Geervliet weer een stuk weg waarbij we tegen de dijk aankijken. Vlak voor Spijkenisse wordt het weer mooi. We mogen eerst een bos in, daarna over een dijk en dan door een park.

Bosachtig park aan de rand van Spijkenisse

Uiteindelijk lopen we over een grasdijk naar de Spijkenisse brug over de Oude Maas.

Spijkenisse brug over de Oude Maas

We komen langs de resten van de oude brug en gaan dan over de Spijkenissebrug de Oude Maas over.

Restant oude brug naast nieuwe brugZicht op hoogbouw Spijkenisse aan de Oude Maas

Aan de andere kant van de brug worden we een natuurgebiedje in gestuurd, de Visserijgrienden. Eerst lopen we over asfalt paadjes en daarna over een lang vlonderpad.

Vlonderpad door Visserij grienden langs de Oude Maas

Een deel van het pad is afgesloten maar we klimmen langs de afzetting en komen met droge voeten aan de andere kant ook weer langs de afzetting.

OepsHet viel mee, zonder natte voeten, alleen over 2 afzettingen geklommen ...

Daarna komen we al snel bij het punt waar we de route verlaten om naar het metrostation van Hoogvliet te lopen. De wandeling was minder mooi dan gisteren, maar de stadjes waren verrassend en het weer was fantastisch. Volgende maand verder!