10-7-2022 Provinciewandeling Flevoland 18 Bos en strand, 12 km

10 juli 2022 - Zeewolde, Nederland

Op 27 mei liepen Peter en ik de eerste wandeling uit de Provincie wandelgids Flevoland. Vandaag volgen we weer een route uit dit boekje. En net als bij de vorige wandeling is er weer een stuk waarin we vast lopen in struiken en brandnetels. Het gidsje is uit 2021, dus verwacht je dat niet, maar het is duidelijk dat deze wandelingen niet vaak gelopen worden.

We parkeren de auto vlakbij de Nijkerkersluis in het Nijkerkernauw. Over een graspad lopen we het Hulkesteinse bos in.

eerste graspad in Hulkesteinse bos

Het gras staat behoorlijk hoog, wat moeizaam loopt. Op een gegeven moment lopen we langs enorme berenklauwen. In het gras zien we vele zaailingen en we vragen ons af of het pad volgend jaar nog begaanbaar is.

Berenklauw

We volgen lange tijd graspaden, maar ook een stuk fijn bospad door een gemengd bos (het bos in deze regio is overwegend loofbos).

een van de weinige fijne bospaden

Tot we op een half verharde weg komen die langs een grote camping loopt. Voorbij de camping mogen we weer lange graspaden op waarbij we langs de rand van het bos lopen.

graspad tussen akkers en bos

Langs deze lange graspaden staan af en toe jagers-posten. In één er van houden we een pauze.

in jacht observatiepost

Eerst lopen we langs grote akkervelden, later langs een vaart met mooie oevers.

mooie oever langs een vaart

graspad tussen bos en vaart

Eindelijk mogen we weer het bos in, deels onverhard, maar ook grote delen over fietspad. Als we het fietspad verlaten komen we op een bospad dat duidelijk weinig belopen wordt.

waar is het pad?

Tot onze verrassing zien we daar wel een picknickbank, maar al snel wordt het pad steeds onduidelijker en moeten we ons tussen struiken en vooral heel veel brandnetels heen manoeuvreren, blij dat we lange broeken aan hebben.

vlak voor het pad haast ondoordringbaar werd

Uiteindelijk stuiten we weer op een fietspad dat ons snel naar een dijk brengt die we oversteken naar het Nijkerkernauw.

Nijkerkernauw 1

Over het naaktstand volgen we het nauw. Daarna lopen we een stukje over de dijk, waarna we weer terug gaan naar het nauw om langs het water verder te lopen.

Nijkerkernauw 2

We houden nog een pauze op een picknickbank voor we terug lopen naar de auto.

Deze route heeft zeker mooie stukken, maar kenmerkt zich vooral door lange graspaden en lange stukken fietspad. Wat ons betreft had in het bos vaker voor onverharde bospaden gekozen mogen worden.

bloemen langs het Nijkerkernauw