11-9-2020 Grote Rivierenpad: Leerdam - Beesd, 15,5 km

11 september 2020 - Beesd, Nederland

In een vrijwel lege trein vertrek ik om kwart voor zeven richting Leerdam. Peter heeft me heel lief naar het station gebracht. Het begint te schemeren als de trein weg rijdt. Ik ben op weg naar een weekendje Grote Rivierenpad met Miriam.

Als de trein Assen passeert wordt het licht. Het is bewolkt, maar droog en er is 20 graden beloofd. Prima wandelweer.
In Utrecht neem ik de bus naar station Leerdam, sneller dan met de trein en geen extra overstap. Al met al toch 3 uur reizen.
Inmiddels is ook Miriam in Leerdam. We lopen door het gezellige centrum naar de glasblazerij aan de Linge.

Kade Leerdam

We krijgen een mooie demonstratie met goede uitleg.

Glasblazerij Leerdam 1Glasblazerij Leerdam 2

Daarna lopen we langs de stadsmuur van Leerdam het stadje uit richting het fort bij Asperen.

Op weg naar Asperen

Ook Asperen is een mooi plaatsje met een kademuur.

Sluisjes bij Asperen

Het fort ligt er imposant bij maar we mogen er niet in omdat er een schoolklas is.

Fort bij Asperen

Dan maar de lunchpauze op een bankje ervoor.
We volgen het dijkje langs de Linge, net als heel veel fietsers. Daarbij passeren we Acquoy met zijn scheve kerktoren

Scheve kerktoren in Acquoy

en, na een stukje vlonder- en graspad, Rhenoy.

Vlonderpaadje naar Rhenoy

Fruitbomen en mooie huisjes wisselen elkaar af. De volgende pauze is op een grasdijk op weg naar Rumpt.

Veel dijkweggetjes

Na Rumpt steken we met de blauwe huis brug de Linge over en komen in Beesd.

De Linge bij Rumpt

IMG_20200911_153251281_HDR

Tijd voor een terrasje.
Beesd is een mooi dorp. Na een bezoekje aan de supermarkt lopen we naar het vrienden op de fiets adres. We vinden een briefje met instructies en laten onszelf binnen. Na opfrissen en even met de benen omhoog willen we bij de plaatselijke Chinees gaan eten, maar i.v.m. corona kunnen we alleen afhalen. Als we ons net met het eten aan de tuintafel willen installeren komt gelukkig de gastvrouw thuis zodat we bestek kunnen vragen. Heerlijk in de tuin gegeten.
Morgen nog zo'n dag!