11april 2019, dag 10: Orthez - Osserain, 27 km (224 km)

11 april 2019 - Osserain-Rivareyte, Frankrijk

Om 18 uur kwam er gisteren nog een 21-jarige Duitser in de gite die op de fiets van Porto, via Santiago naar Frankfurt op weg was. We hebben een deel van onze maaltijd met hem gedeeld.

Vanmorgen over de oude brug Orthez verlaten. We waren al snel weer terug in de natuur maar wel met voortdurend het geluid van de autoweg en helaas moesten de poncho's weer aan. Vanaf Saint-Suzanne volgen weer rustige asfaltweggetjes, dat is niet erg als het regent. Voor het kerkje van Lanneplaa houden we koffiepauze, onder het afdak op de grond.

Daarna is het een uurtje droog en kunnen we volop genieten van de uitzichten. De hoogteverschillen nemen duidelijk toe en dus ook de lengte en steilte van de beklimmingen en afdalingen over asfaltweggetjes, keienpaadjes en graspaden.

In Hopital-d'Orion vinden we een picknickbank bij een klein oud kerkje en een beeld van een pelgrim.
Helaas gaat het daarna weer regenen en krijgen we een aantal lastige steile modderpaden omhoog en omlaag. Bij een afdaling ga ik onderuit. Gelukkig niets bezeerd, alleen flink onder de modder.

Omdat het behoorlijk hard blijft regenen besluiten we rustig door te lopen tot een goede rustplek. Die vinden we pas in Andrein bij de gesloten mairie. Het is dan al na twee uur, dus houden we een lange lunchpauze.
De route is tot dan behoorlijk pittig, maar wel heel mooi.

Vanaf Andrein wordt het een stuk vlakker omdat we dan in het dal van de Gave d'Oloron zijn. De stadsmuren en hooggelegen toren en kerk van Sauveterre-de-Bearn zien we al van ver liggen. Bij het beklimmen van de trappen naar het stadje worden we aangesproken door Amerikanen die van alles van ons willen weten. We halen een stempel bij de mairie en ploffen neer op een terrasje. Even energie op doen voor de laatste 3 km langs een wat drukkere weg naar Osserain waar we vanacht bij Pascal slapen.

Bij het passeren van de rivier la Saison lopen we Frans Baskenland in. Dat is te zien aan de tweetalige plaatsnaamborden.
We zijn allebei blij dat we er zijn. Het was een pittige dag.
Douchen en de regenkleding moddervrij maken.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl