12-10-2021 Corsica: Calanches van Piana en top van de Ortu, 15 km

12 oktober 2021 - Porto, Frankrijk

We hadden vandaag een prachtige maar zeer pittige wandeling. We rijden eerst richting Piana over een weg met indrukwekkende uitzichten. Natuurlijk moeten we herhaaldelijk stoppen om foto's te maken. De baai van Porto verdwijnt steeds verder in de diepte.

Een eerste terugblik op de baai van Porto

Prachtig zicht op Porto

De weg slingert steeds hogerLaatste fraaie uitzicht vanaf de weg

De weg is kunstig aangelegd, maar hier en daar wel erg smal.

Kunstig aangelegde wegGeen 2-baansweg

We parkeren de auto net buiten Piana, bij een picknickplaats en sportveld (525m). Door een vallei lopen we geleidelijk omhoog. Afwisselend over zand- en keienpaden.

Klimmen vanaf Piana

De paden worden steeds smaller en het bos maakt plaats voor meer open terrein.

Rotsachtig terrein met veel rossige kleuren

We bewonderen de prachtige rotsformaties die vaak een rossige kleur hebben (de Galanches).

Bijzondere rotsformatiesDe typische rode uitgeholde rotsen

Dan beginnen we aan een steiler stuk klim. Veel rotsgrond, soms makkelijk omhoog, maar af en toe ook handen- en voetenwerk (met hulp van Peter). We moeten heel goed op de vage oranje tekens en de niet altijd opvallende steenmannetjes letten om de juiste route te vinden.

Eerst bereiken we een plateau/zadel voor de eigenlijke Ortu.

Op een tussen plateau voor de laatste klim naar de top van de OrtuUitzicht vanaf plateau

Dan volgt de laatste klauterpartij de Ortu op. Helaas geen foto's van het klauteren, daar had ik geen hand voor over.

Het is een hele klimpartij

Bovenop de Ortu (1294m) een werkelijk adembenemend uitzicht.

Op de OrtuUitzicht vanaf de Ortu

De afdaling is voor het eerste deel hetzelfde als de klim. We moeten opnieuw goed opletten om het juiste pad te vinden. Voorbij het plateau vervolgen we de terugweg via een ander route, over een bergkam aan de andere zijde van de vallei.

We komen daarbij opnieuw langs mooie uitzicht punten. Het pad is afwisselend: rotsvelden, bos, laag struikgewas. De ondergrond is vaak keiig, maar soms prettig aarde bezaaid met dennennaalden.

Afdalen door mooi bos

Ook nu weer fraaie rotsformaties.

Nog meer bijzondere rotsen

We passeren een heel lange muur die als een soort Chinese muur de bergkam volgt.

Muur op de bergkam

Na lang en veel, soms lastig afdalen komen we weer bij de auto, 15 km, 900m omhoog én omlaag en bijna 6 en een half uur later (waarvan 4,5 uur netto looptijd) komen we weer bij de auto. Een tikje moe, maar voldaan.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade