13-12-2020 Trage tocht Exloo 2 + rondje boswachterij Odoorn

13 december 2020 - Groningen, Nederland

Vandaag weer met mijn "oude" wandelclubje gelopen. In een zeer dichte mist reed ik vanmorgen naar Exloo, waar het startpunt van de Trage tocht Exloo 2 is. Trage tochten zijn wandelingen die grotendeels onverhard zijn. Op de parkeerplaats ontmoet ik vijf andere wandelaars van ons LAW-clubje. Dat betekent opsplitsen in twee groepjes van drie, want het maximum groepsaantal is voor buiten vier. Nog wel althans, want het aantal covid19 besmettingen loopt weer op en de landen om ons heen nemen weer steeds strengere maatregelen. Ook ons kabinet is druk in overleg of er wel of geen lock down moet komen. Het worden waarschijnlijk rustige feestdagen. Gelukkig ziet het er naar uit dat in de eerste helft van 2021 een groot deel van de mensen gevaccineerd kan worden. Nog even volhouden dus.

Vandaag dus een trage tocht in 2 groepjes van 3. We starten in de mist, lopen Exloo uit en het Zuideres op. Na deze grote es volgt het Hunzebos.

een mistig Zuideres  Langs het Hunzebos

De mist blijft lang hangen, maar het licht is mooi en omdat het windstil is, is het niet onaangenaam wandelen. Ook zien we nog steeds prachtige paddenstoelen.

Oosterveldweg  prachtige paddenstoel

Zo bereiken we de rand van Odoorn, waar we op de speelplaats van de lagere school een goede pauzeplek vinden. Beide groepjes kunnen ver genoeg uit elkaar zitten om samen onze koffie/thee op te drinken en te genieten van een zalige gevulde koek (traktatie van de jarige John). Na deze pauze gaan de twee groepjes in een andere samenstelling verder.

Nu volgen een paar grafheuvels en de prachtige Odoornerdennen.

tussen de Velden bij Odoorn  Odoornerdennen

Snel daarna lopen we op het grote Molenveld, een enorm heideveld. Hier was ik eerder toen de hei bloeide (zie 29-8-2020). Elk jaar getijde heeft zo zijn eigen charme.

Molenveld

Als we na 13 km weer terug zijn bij de auto's in Exloo, nemen we afscheid van drie medewandelaars en stap ik met de andere twee nog een extra 5 km rondje ten noorden van Exloo door boswachterij Odoorn.

heel veel zwammetjes op een boomstronk  heel lange keienweg ten noorden van Exloo

Langzaam maar zeker is de mist opgetrokken. Het was een prachtige afwisselende wandeling. We kwamen opvallend veel andere wandelaars tegen. Het was dan ook prima wandelweer.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Annemarie:
    14 december 2020
    Mooi Conny, een prachtig gebied. En inderdaad, laat je niet tegenhouden door mist of regen, het valt meestal mee als je eenmaal loopt.
  2. Erick:
    14 december 2020
    mooi verslag Conny, jammer van het tweede deel, maar ik was wel vroeg thuis!