13 april 2019, dag 12: Ostabat - Saint-Jean-Pied-de-Port, 23 km (272 km)

13 april 2019 - Saint-Jean-Pied-de-Port, Frankrijk

Gisteravond met 12 (!) pelgrims aan tafel gezeten. Prima Baskische maaltijd met o.a. Axoa, een soort stoofpot. En ja hoor de herbergier ging zingen. Met vijven in een slaapzaal.

Goed ontbijt en weer op pad met het eerste refrein van het pelgrimslied Ultreia. De route volgt de vallei, dus heel geleidelijk omhoog over leuke paadjes en door kneuterige gehuchtjes met typisch Baskische huizen (witte muren en rode luiken). We komen ook langs een sobere pelgrimsopvang in een oude watermolen. Er staan 4 bedden en een tafel met banken. Er ligt ook een heel mooie stempel. Geen  sanitair of kookgelegenheid.

De route blijft kleine weggetjes door de vallei volgen met korte klimmetjes en afdalingen. Het is zalig weer met volop zon en een strak blauwe lucht. De uitzichten zijn weer fraai en de Pyreneeën komen nu heel dicht bij. Af en toe halen we pelgrims in of worden we ingehaald.

Bij het prachtige kerkje van Saint-Jean-le-Vieux houden we nog een rust en dan is het nog een klein uur lopen naar Saint-Jean-Pied-de-Port. Foto momentje bij de poort. Het is een prachtig stadje. Eerst langs het pelgrimskantoor en dan op zoek naar een schoenmaker want Miriam heeft last van een loslatende zool.

Eenmaal in onze gite gooien we alle kleren bij elkaar en gaan naar de wasserette bij de Carrefour. Morgen hebben we een rustdag.

Op ja, het is hier nu ruim boven de 20 graden terwijl in Nederland natte sneeuw valt.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl