14-12-2019 Grote Rivierenpad: Heerjansdam - Krimpen aan de Lek, 20 km

14 december 2019 - Krimpen aan de Lek, Nederland

Gisteren kwamen we via de Oude Maas Heerjansdam binnen. Vandaag verlaten we het plaatsje via de Waal.
Vannacht hebben we allebei als een blok geslapen. Vanmorgen een gezellig en goed ontbijt met onze gastvrouw. Na een krentenbollen stop bij de Spar gaan we op pad. We volgen een hele tijd ongeveer de Waal. Overwegend over rustige asfaltweggetjes, wat met de vele regen van de laatste tijd niet erg is. Maar nu is het droog en heel af en toe zien we de zon.

De Waal

Zo lopen we langs de Waal richting Rijsoord. De molen is open en van de molenaar mogen we erin klimmen. We krijgen uitleg over de wieken en de bespanning (hout en zeil) in relatie tot de wind.

Molen de kersenboom bij Rijsoord

In de molen

We houden een pauze in de beschutting van een bushokje. We kruisen de snelweg en volgen de Waal verder tot in Hendrik-Ido-Ambacht.

KerstreigerHendrik-Ido-Ambacht

Ook weer een aardig plaatsje. Het oude haventje is afgesloten en heeft geen functie meer. We steken met een bruggetje de Waal over.

Over de Waal bij Hendrik-Ido-Ambacht

De brug over de Noord brengt ons in Alblasserdam.

Vanaf de brug over de Noord

Een beschut bankje in een parkje met oorlogsmonument komt mooi op tijd voor de lunchpauze.
We lopen verder langs de Noord waarbij we veel wandelaars tegen komen die een georganiseerde tocht lopen.

De Noord

De route leidt ons langs huize Kinderdijk en door straatjes met mooie dijkhuisjes.

Huize Kinderdijk

Dan volgt de Alblasserwaard met de vele molens van Kinderdijk. Natuurlijk maken we veel foto's.

En nog meer molensKinderdijk

Als we dichter in de buurt van het bezoekerscentrum komen zien we steeds meer toeristen, maar veel zijn het er niet.
In het bezoekerscentrum kijken we naar een korte film over de geschiedenis van Kinderdijk en schuilen zo voor de eerste bui van de dag.

Het gemaal

Langs het grote gemaal lopen we richting de veerpont die ons over de Lek naar Krimpen aan de Lek brengt.

Op weg naar het veer over de LekVeerpont over de LekKrimpen aan de Lek

We lopen om het plaatsje heen. Bij een groot tuincentrum gaan we naar binnen in de hoop op koffie of warme chocolademelk, maar helaas hebben ze alleen heel veel kerstspullen. Ondertussen trekt er weer een flinke bui over.
We lopen verder als het nog wat spettert en zijn net voor een forse hagelbui bij ons vrienden op de fiets adres. Ook hier worden we onthaald met koffie, thee en lekkers.
Straks maar eens kijken waar we een hapje kunnen eten.