14-5-2021 Pieterpad Schoonloo - Sleen

14 mei 2021 - Sleen, Nederland

Yolanda moest nog een stuk Pieterpad (Rolde - Hardenberg) en dit weekend gaan we samen 3 van de 4 etappes doen. Ik heb dit stuk in september 2009 al eens gelopen met mijn vader, lang genoeg geleden om me grote stukken niet meer te herinneren.

Omdat het hoofdstation Groningen dicht is vertrekken we vanaf Europapark. Bij de overdekte fietsenstalling hangt een bordje "vol", maar net als ik een collega in de buurt wil bellen met de vraag of ik mijn fiets bij haar mag zetten roept de fietsenbewaker me terug dat hij een plekje voor me gevonden heeft. Als ik mijn fiets stal gaat er net iemand anders weg en ik vraag of hij dat plekje voor mijn vriendin vrij wil houden. Het lukt en ik bedank de aardige man met de stroopwafels die ik in mijn rugzak had zitten.

De trein naar Assen staat klaar en in Assen hebben we ruim overstaptijd voor de bus naar Schoonloo. In de bus zitten meerdere Pieterpad wandelaars.

Om 11 uur beginnen we te lopen, het mooi lentegroene bos van het Schoonloër veld in en langs natuurgebied de Tweelingen.

Mooi lentegroen bij SchoonlooNatuurgebied De Tweelingen

Het ene bos gaat bijna geruisloos over in het andere bos: Oud Orvelte en de Heerenkamp. We lopen over meerdere keienwegen, aangelegd als werkverschaffing met keien van het Ellertsveld . Over het Oranjekanaal

Oranjekanaal

komen we in boswachterij Zweeloo,

Nog meer lentegroenHei bij Zweeloo

en vervolgens bij het Pieterpad monument en de Galgenberg op het Sleenerzand.

Pieterpad monument op het SleenerzandOp weg naar Sleen

We pauzeren bij een monument voor een verongelukte Engelse Halifax bommenwerper voor we het laatste stuk naar Sleen lopen door open akkerland en in het zonnetje!

Oorlogsmonument bij Sleen

Sleen heeft een mooie oude dorpskern waar we neer ploffen op een terrasje voor een lekker biertje (24 km).

Mooie boerderij bij Sleen

Een kwartiertje verder vinden we ons vrienden op de fiets adres met een prima douche en een zalige maaltijd.