14 mei 2019, dag 23: Ermita del Calvario - Markina-Xemein, 22 km (451 km)

14 mei 2019 - Markina-Xemein, Spanje

Goed geslapen in de dames slaapzaal met maar 3 van de 16 bedden bezet. De mannen hadden minder rust en we vonden vanmorgen dan ook een man in onze slaapruimte, gevlucht voor de snurkers.

Er was geen waterkoker dus de thermosflessen gevuld met in de magnetron gekookt water. We maken een valse start, want na 10 minuten moeten we terug voor de wandelstokken. Ach ja.

Het is vandaag een echte bergtocht. We beginnen met een klim over een rotsig paadje door het bos. Daarna dalen we steil af naar het gehucht Olatz. De taberna is gesloten, maar heeft een fijn terras met banken in de zon. We pauzeren er en al snel sluiten meerdere pelgrims zich bij ons aan.

Na Olatz is het flink klimmen. Eerst met haarspeldbochten over een betonpad, daarna onverhard tot aan de collado de Arno. Prachtige uitzichten, maar pittige klim. Eenmaal op de bergkam zoeken we een plekje op het gras, in de zon met onze rug tegen een hekje.

We volgen over onverharde paden lange tijd de bergkam, licht op en neer gaand en steeds met een mooi uitzicht. Alleen af en toe gestoord door twee luid sprekende Spaanse pelgrims.

Er volgt nog een pittige klim met haarspeldbochten. Daarna weer wat vlakker, zodat we volop kunnen genieten van de uitzichten. Dan gaan we fors afdalen. Eerst een keienpad in het bos, daarna een steil betonpad. Zo bereiken we Markina en de bijzondere kapel gebouwd om drie enorme megalitische stenen.
De Maria Hemelvaart kerk en het gemeentehuis zijn dicht. Dan maar even een terrasje.

De herberg ligt net buiten het stadje. Een grote slaapzaal met 17  bedden en groepje vrolijk kwebbelende Franse dames. Over een half uur gaan we eten.

O ja, de enkel heeft de steile afdaling goed overleefd. Protesteerde wel een beetje, maar met prima herstel.

1. Corry Arts:
    15 mei 2019
    Weer op nieuw. Verkeerde knop in gedrukt. Fijn dat je enkel het goed doet. Wat een kronkel wegen, maar mooi. Veel succes vandaag maar weer. Hou je goed. Liefs mama.