15-4-2022 Maarten van Rossum pad: Zaltbommel - Ophemert, 20 km

15 april 2022 - Tiel, Nederland

Om kwart over acht nemen Yolanda en ik de trein naar Zaltbommel om weer 3 dagen Maarten van Rossum pad te lopen. Het is paasweekend en de weersvoorspelling is goed.

Om half twaalf zijn we in Zaltbommel en al snel hebben we de route te pakken die ons over de drukke Martinus Nijhoff brug naar Waardenburg brengt.

Waalbandijk bij Waardenburg

We verlaten bij Waardenburg de waalbandijk en lopen de prachtige uiterwaarden van de Rijswaard in.

Natuurreservaat Rijntakken (Rijswaard)

Als we de uiterwaarden verlaten komen we langs grienden in het dorp Neerijnen.

Grienden bij Neerijnen

We pauzeren in de kasteeltuin achter het kerkje van Neerijnen

Kasteeltuin en kerk Neerijnen

De route gaat verder langs het kasteel van Neerijnen

Kasteel Neerijnen

En door het bijbehorende landgoed waar de laantjes mooi lente-groen zijn.

Landgoed Neerijnen

Na het landgoed lopen we tussen de bloeiende laagstam boomgaarden van de Betuwe.

Tussen de boomgaarden

Bij Opijnen komen we weer op de Waalbandijk, waar we op een terrasje van een pauze en de zon genieten.

Na Opijnen gaan we de Heesseltsche uiterwaarden in.

Heeseltsche uiterwaardenHeeseltsche uiterwaarden 2

We genieten enorm van deze mooie omgeving. Vanaf Heesselt volgen we weer een stuk Waalbandijk, tot even voorbij Varik. Langs de dijk staan mooie boerderijen en dijkhuisjes.

Langs de Waalbandijk

Na Varik gaan we weer de uiterwaarden in, waarbij we door oude grienden komen.

Stiftsche uiterwaarden

En ook langs velden vol madeliefjes.

Bloemenzee in Stiftsche uiterwaarden

Bij Ophemert verlaten we de uiterwaarden weer. We moeten met een buurtbusje naar Tiel voor onze overnachting. Het busje gaat pas over een uur, maar vlakbij de halte is een café...

De vriendelijke chauffeur van de buurtbus (we mogen gratis mee), vertelt dat hij de aanleg van nieuwe klompenpaden bij Ophemert coördineert en drukt ons op het hart na juni nog eens terug te komen.

We overnachten bij Frieda die ons verwent met een zalige Indiase maaltijd en helpt met het reserveren van het belbusje voor morgenochtend. Kortom, we hebben het goed.