15-5-2021 Pieterpad Leens - Coevorden

15 mei 2021 - Coevorden, Nederland

De weersvoorspelling geeft voor vandaag een toenemende kans op buien. Dus is ons voornemen om niet te laat in Coevorden aan te komen.

Na een prima ontbijt nemen we afscheid van Linda en gaan na een bezoekje aan de plaatselijke AH op pad. Tijdens het eerste deel van de wandeling hebben we een aantal aardige onverharde paden. Zoals dit pad net buiten Sleen:

Mooi pad bij Sleen

Daarna heel veel verharde lange rechte weggetjes. We zien opvallend veel PP wandelaars die we, door de lange wegen en het open landbouwlandschap voortdurend in het zicht hebben. Dat doet ons allebei heel erg aan de camino denken.

Langs het kanaal De Zwollings, volgen we deels weggetjes tussen weilanden met slootjes,

Veel watertjes tussen de weilanden

maar ook nog wat onverharde paden.

Bloeiende kastanje

Daarna volgen we de Verlengde Hoogeveense vaart tot onze eerste rust bij een camping waar we automaten koffie kunnen krijgen. Na wat babbelen met andere wandelaars lopen we verder naar de Hoolbrug over de Verlengde Hoogeveense vaart.

De Hoolbrug over de Verlengde Hoogeveense vaart

Over verharde weggetjes tussen nog meer weilanden met slootjes lopen we naar het gehucht Den Hool met mooie boerderijen en waar we een heel leuk terras bij een boerenhoeve vinden. Een prima plek voor echte koffie.

De route wordt daarna wat saai, maar we mopperen niet want het is nog steeds droog en we hebben zelfs af en toe zon. We lopen door de Dalerveense Hooilanden en kruisen het Nieuwe Drostendiep:

Nieuwe Drostendiep in de Dalerveense hooilanden

Vlak voor Coevorden krijgen we eindelijk weer een stuk onverhard en mooi smal pad bij het Oude Drostendiep waarbij we veel ganzen zien.

Eindelijk weer onverhard bij het Oude Drostendiep

Langs het Stieltjeskanaal lopen we Coevorden binnen.

Stieltjeskanaal bij Coevorden

We lopen wat rond, bezoeken een terrasje bij het kasteel en droppen onze rugzakken bij ons vrienden op de fiets adres.

We gaan de Veste wandeling door en rond het centrum van Coevorden maken. We zien daarbij een aantal historische gebouwen (o.a. huis met renaissance gevel en oud pakhuis De Vlijt) en de verdedigingswerken met twee oude bastions. Langs het kanaal bloeien de kastanjebomen.

Coevorden: huis met renaissancegevel (1631)

Bloeiende kastanjes langs kanaal in Coevorden

Coevorden: Pakhuis De Vlijt (1925)

Op een enkele spetter na houden we het nog steeds droog. We halen eten bij de plaatselijke Chinees en gaan dan terug naar onze rugzakken (totaal 25 km).

Het VodF adres is een mooi opgeknapt en knus ingericht huis. Na het douchen eten we in de gezellige serre waar onze gastvrouw al borden en bestek voor ons heeft klaar gezet. We hebben een heel gezellige avond, een goed bed en een fantastisch ontbijt.