15-8-2021 wandeling Stausee Losheim - Scheiden - Seegarten, 18,5 km

15 augustus 2021 - Bexbach, Duitsland

Peter gaat trainen vandaag en ik heb een paar wandelingen in de buurt van de camping op mijn GPS gezet.

Ik loop naar de Stausee en volg een mooi smal pad langs het meer.

Langs het meer van Losheim

Daarna volgt een paadje door een drassig gebied met vlonders en bruggetjes.

Vlonderpaden door drassig bos

Ook loop ik een tijdje langs een kabbelend beekje.
Na een weide bereik ik een kurplaats met wassertreedbecken en armenkoeler.
Nu mag ik langzaam maar zeker gaan klimmen. Grotendeels door bos over  smalle paden. Bijna boven volgt grasland en zie ik het dorp Scheiden liggen.

Op weg naar Scheiden

Nog even een pittig klimmetje in de volle zon en ik heb mijn hoogste punt bereikt. Ik kan het plaatsje Losheim zien liggen, maar helaas niet het stuwmeer.

Uitzicht vanaf Scheiden

Er is een obstallee aangelegd langs de route. Helaas zijn de appels nog niet rijp, maar sommige pruimen wel. Ze smaken goed.

Fruitbomen langs de obstallee

Nu mag ik weer afdalen, grotendeels door bos over fijne smalle paden.

Afdalen door het bos

Eenmaal terug bij de Stausee wil ik de wandelroute door de Seegarten gaan doen. Bij de ingang staat een kiosk. Ik vraag verwonderd aan de mevrouw of ik moet betalen voor het park, maar ze vertelt me dat ik me had moeten aanmelden. Ik vertel dat ik uit Nederland kom en zeg "Ich versteh das nicht", waarop ze antwoord " Ich versteh das auch nicht" en me gebaart door te lopen. Het park heeft een grote waterspeeltuin, dat verklaart waarom in deze corona tijd aanmelden wordt gevraagd.
Ik wandel door het park met o.a. een natuurtuin en een obstgarten.

In de SeegartenIn de Seegarten 2

Aan de achterkant van het park leidt mijn GPS me naar een goed verscholen en weinig gebruikt draaihek, waar ik het park weer kan verlaten.
De derde route voert eerst langs (niet over) een cardiofit parcours. Het pad gaat door een mooi bos en langzaam steigend door een dal.

Extra rondje door het bos

Uiteindelijk komt deze route weer uit op het mooie pad langs de beek en het meer dat ik vanmorgen ook liep maar nu andersom mag volgen. Vlak voor de camping kies ik een andere route om bij een andere achteringang van de camping uit te komen.

De routes waren buitengewoon goed gemarkeerd en liepen grotendeels over onverharde smalle paden. Bovendien waren er veel bankjes onderweg en kwam ik zelfs een beer tegen.

houten beer vlakbij de Seegarten van Losheim

Morgen weer met de camper op pad.