16-4-2022 Maarten van Rossum pad: Ophemert - Zoelmond, 23 km,

16 april 2022 - Culemborg, Nederland

Na een goede nachtrust en prima ontbijt nemen we afscheid van Frieda en lopen naar de bushalte. Opnieuw een klein busje met een vrijwillige buschauffeur die ons samen met 2 andere wandelaars gratis terug brengt naar het Maarten van Rossum pad.

We lopen om Ophemert heen, langs het kasteel, waarbij we de Waal verlaten. De route gaat nu over asfalt weggetjes tussen heel veel boomgaarden door. Helaas vooral heel veel moderne laagstam/struik boomgaarden. Hieronder boomgaard De Ouderling.

Moderne boomgaarden

De enkele bloeiende hoogstam fruitbomen zijn toch het mooiste.

Gewoon prachtig

Langs het grote rivierenpad zag ik nog ouderwetse fruit stalletjes. Hier zijn het moderne fruitautomaten (en dan letterlijk).

Modern fruit stalletje

Na 7 km zijn we hard aan koffie toe, maar het café van Kapel-Avezaath gaat pas om 12 uur open. De deur staat echter open en na even vragen mogen we van de jonge café baas op het terras gaan zitten voor koffie. Hij beveelt ons de appeltaart aan die zijn vriendin gisteren gebakken heeft en daar kunnen we natuurlijk geen nee tegen zeggen. En eerlijk is eerlijk, hij was zalig!

Betuwse appeltaart

Vele boomgaarden verder bereiken we de Linge

De Linge

En uiteindelijk Buren, dat we via de Kuilenburgerpoort binnen gaan.

Kuilenburgerpoort Buren

Op een stoepje in de zon houden we onze lunchpauze. Over de oude vestingwal verlaten we Buren weer. We komen op een prachtig pad langs de Korne.

Langs de Korne

Lammetjes bij de Korne

Helaas volgen daarna weer een aantal asfaltwegen. Soms recht en saai.

Iets minder leuke weg

Gelukkig mogen we bij de Ravenswaaijse wetering deze weg verlaten om de Aalsdijk te volgen.

Aan het begin van de Aalsdijk zien we een geitje dat met zijn kop vast zit onder een hek. Ik ga op zoek naar de eigenaar en kom met een buurvrouw terug die samen met Yolanda het geitje bevrijdt.

Geitje gered

De Aalsdijk is i.v.m. wegwerkzaamheden gesloten voor verkeer en dat loopt even fijn. Aan het eind van de dijk volgen we een stukje drukke weg tot we in Zoelmond zijn. Bij de bushalte staan andere wandelaars met wie we Camino de Santiago herinneringen ophalen.

De bus brengt ons naar Culemborg, hoog tijd voor een terrasje in de zon. Ons vrienden op de fiets adres is in het centrum en Frans ontvangt ons met koffie en cake. We hebben een heel appartement tot onze beschikking, een ware luxe!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl