16 september 2019, dag 43: La Isla - Carda, 22 km (812 km)

16 september 2019 - Villaviciosa, Spanje

Nadeel van dit jaargetijde is dat het pas laat licht wordt. Om half acht begint het te schemeren en om 8 uur is de zon nog niet op, maar is het wel licht.

Desondanks zijn er pelgrims die menen dat ze om 5 uur op moeten staan en om half zes gaan meerdere wekkers. Ik draai me nog een paar keer om en sta om kwart voor zeven op. Ik ontbijt gezellig kletsend met de Brusselse An, die de Primitivo route gaat volgen. Ik ga haar dus waarschijnlijk niet meer zien.

Ochtendgloren in La Isla

Vanaf La Isla loopt de route landinwaarts. Al snel kom ik langs een oude Romeinse brug. Daarna volgt het aardige plaatsje Calunga. Na een stuk vlakke weg kruis ik de A8 waarna het flink klimmen is.

Het voordeel van dit jaargetijde is het rijpe fruit. In geval van nood ...

Volop rijp fruit

Na een koffiepauze loop ik midden tussen andere pelgrims. Eerst langs het st Petrus kerkje van Pernus, dan een stevige klim met prachtige uitzichten naar het preromaanse San Salvador kerkje in Priesca.

Het is weer mooi heuvelachtigEen wat nevelig uitzicht vlak voor PriescaHet pre-romaanse San Salvador kerkje van Priesca

De sleutel zou te halen zijn bij Patricia op nummer 3. Patricia doet helaas niet open. Er volgt een mooie, maar eerst behoorlijk steile afdaling over een onverhard pad, deels door bos.

Mooi bospad

An haalt me in en we lopen een stuk kletsend samen verder. Als ik weer onder de A8 door gegaan ben kom ik in Sebrayo waar ik van de picknicktafel voor de plaatselijke albergue gebruik maak voor een lunchpauze.

En weer onder de A8 door

Al snel daarna moet ik weer onder de A8 door wat weer flink klimmen betekent. Nu wordt ik beloond met een uitzicht op een Ria en de kust.

Uitzicht op een Ria

De afdaling gaat eerst weer prettig onverhard, daarna over asfalt in de volle zon. Jammer is dat voortdurend de A8 te horen is.

Groot bloeiend gras

Na weer een mooi maar dicht kerkje, kruis ik voor de laatste keer de A8 voor een laatste steile klim naar de Albergue van Montse. Volgens mijn app gaat ze open om 13:30, maar op de deur staat 15:30. Ik mag in de tuin, lekker in de schaduw gaan zitten. Mijn enkel heeft zich goed gehouden op de korte, maar pittige klimmetjes en afdalingen. De komende dagen nog even rustig aan voor ik de afstanden langer ga maken.

De Albergue van Montse

1. Pauline Bouman:
    Mooie foto’s!
    Wat zou ik daar graag eens rondkijken! En doe idd eerst maar rustig aan.
  2. Corry Arts:
    16 september 2019
    Lieve Conny. Wat een mooie foto's, en ging het goed vandaag. Je hebt wel weer veel moois gezien, ben erg blij dat ik je weer kan volgen.
  3. Corry Arts:
    16 september 2019
    Hoi Conny. Je heb wel veel mooie dingen gezien. En hoe ging het lopen? Wat een mooie natuur geweldig. Veel succes. Liefs