17-4-2021 Groot rondje Onlanden, 23 km

17 april 2021 - Groningen, Nederland

Het zonnetje schijnt, dus het is fantastisch wandelweer. Vandaag laat ik Yolanda de Onlanden zien. Ik heb vanuit huis een route uitgestippeld, die zoveel mogelijk onverharde dijkjes en paden volgt. Over de Bruilwering lopen we naar het Eelderdiep, die we helemaal zullen volgen tot vlakbij Eelde.

Eelderdiep

Bij het vogelobservatie punt lopen we even van het doorgaande pad om over het vlonderpad van het uitzicht over de natlanden te genieten.

naar vogelobservatie EelderdiepOnlanden

Vanaf Eelde buigen we af naar Peize. Langs de kerk, de molen, hopkuilen en mooie boerderijtjes lopen we Peize door om aan de andere kant van de N372 naar het Peizerdiep te lopen.

richting Peizerdiep

We volgen dit diep tot het bruggetje naar Roderwolde. Na een pauze aan de rand van Roderwolde lopen we over een grasdijk door het Matslootgebied

door het Matslootgebied

naar de oude Onlandsedijk, één van mijn favoriete paden in de Onlanden.

oude Onlandse dijk

We kruisen de Matsloot

Matsloot 1  Matsloot 2

en pauzeren bij een picknickbank op een heuvel. Niet lang daarna kruisen we bij Peizermade weer de N372 om over de Bruilwering terug naar huis te lopen. Een prima rondje!