17-4-2022 Maarten van Rossum pad: Zoelmond - Lienden, 22 km

17 april 2022 - Utrecht, Nederland

Onze gastheer Frans heeft een heus paasontbijt voor ons klaar gemaakt met warme broodjes, paasstol, gekookte eieren, eiersalade, een chocolade eitje, yoghurt en lekker broodbeleg.

We praten nog even gezellig met Frans en Ineke en worden dan door de broer van Yolanda via een toeristische route terug naar Zoelmond gebracht.

Over een rustig weggetje lopen we naar Ravenswaaij

Ravenswaaij in de Betuwe

En klimmen dan de Lekdijk op.

De Lek

We volgen de Lek tot aan de prinses Marijke sluizen in het Amsterdam-Rijnkanaal.

Amsterdam-Rijnkanaal bij prinses Marijke sluizen

In Rijswijk een leuk stukje dijk.

Rijswijk in de Betuwe

We volgen nu lange tijd de Rijndijk langs de Nederrijn.

De Nederrijn

Het uitzicht is mooi maar het wordt geleidelijk steeds drukker op de dijk met fietsers, motoren en auto's. We drinken koffie bij een grote camping met jachthaven en uitzicht op het eiland van Maurik.

Bij Eck en Wiel mogen we even van de dijk af, maar 2 km verder klimmen we er weer op. We laten het veer naar Amerongen links liggen en een oud landgoed rechts.

Oud landgoed langs de Nederrijn

Dan mogen we weer van de Rijndijk af om opnieuw tussen boomgaarden, maar ook door andere landerijen te wandelen.

Weer binnendijks

Opnieuw boomgaarden

Het zijn rustige asfaltweggetjes en het loopt prettig.

Natuurlijk komen we weer terug bij de Rijndijk, maar al snel verlaten we de  Nederrijn om op een veel smallere Rijndijk de Oude Rijn te volgen.

Over een smal dijkje langs de Oude Rijn  naar Lienden

Het smalle dijkje slingert gezellig en al snel is het zo smal dat alleen wandelaars en fietsers erop mogen.

Mooie boerderij bij de Oude RijnMolen de Marson bij de Oude Rijn

Het prachtige dijkje brengt ons bij ons eindpunt van deze 3 dagen wandelen: Lienden. Een mooie afsluiting van wel weer een hele dag verhard lopen.

In Lienden hebben we nog tijd voor een ijsje (we liepen de hele dag in de stralende zon) voor we met de bus naar Tiel gaan. Na trein-trein-bus-trein zijn we weer terug in Groningen.

1. Annemarie:
    19 april 2022
    Geweldig die foto met 2 Ravenswaaij's. Mooie wandeling.