17 april 2019, dag 16: Espelette - Ascain, 18 km (331 km)

17 april 2019 - Ascain, Frankrijk

Bewolkt en frisjes als we vertrekken, maar de meteo belooft 26 graden.
We mogen al gelijk flink klimmen, eerst naar de Col de Pinodieta (176m) en daarna naar de Col de Carrière (250m). Dat betekent weer prachtige uitzichten en waar we al op hoopten gebeurt: we zien de Atlantische Oceaan!

Na een mooie afdaling, brengt de volgende beklimming ons naar een redoute, een verdedigingswerk uit de Napoleontische oorlog. Daarna dalen we eerst geleidelijk en later steil af door bos naar de Nivelle. Mooi zicht op de Pyreneeën.

We steken de Nivelle over en mogen dan gelijk weer steil klimmen. Het landschap verandert geleidelijk. Nog steeds zien we links van ons de indrukwekkende bergketen van de Pyreneeën, maar van voor de oceaan en rechts een zachtglooiend landschap.
Op een flinke heuveltop komen we bij een grenssteen en in een gebied met veel "vrije uitloop" varkens. In de verte zien we het bekende bergtreintje dat naar 905 meter hoogte kruipt (Rhune).

We dalen in haarspeldbochten af naar Ascain waar we eerst een stempel halen bij de Mairie en daarna naar onze slaapplaats gaan in het ernaast gelegen gebouw. De gite is mooi ruim met een fijne keuken en een zalige tuin. Douchen, wasje, stadje bekijken, spar bezoeken en daarna heerlijk in het zonnetje in de tuin de blog schrijven.

Morgen gaan we Spanje in !
Dan is het afgelopen met van tevoren reserveren. Ik ben benieuwd hoe we het met onze beperkte Spaanse woordenschat gaan redden.

1. Paul:
    17 april 2019
    Met "ola" en "olé" moet je een eind kunnen komen ;-)