18 april 2019, dag 17: Ascain (Fr) - Irun (Es), 19 km (350 km)

18 april 2019 - Irun, Spanje

Prima geslapen in de luxe gite (met handdoeken, lakens en een eigen badkamer!). Zoals gebruikelijk eerst naar de bakker en dan het dorp uit klimmen.
De voie Nive (Saint-Jean-Pied-de-Port naar Irun) is werkelijk prachtig. Wel veel verharde weggetjes, de beschrijving van de route is niet altijd duidelijk en de markering soms erg zoeken (bijvoorbeeld verstopt achter een verkeersbord of met heel kleine  stickers van 2x2cm).

De heuvels zijn vandaag opmerkelijk lager, max 130m, maar daar krijgen we er wel een paar van. Het is bewolkt en minder warm dan gisteren. Prima wandelweer. Na 11 uur wel af en toe spetters, dus toch wel poncho aan / poncho uit.

Urrugne is een aardig plaatsje. Helaas kunnen we niet in de kerk, er is een uitvaart. De mairie geeft ons een stempel.
De route is daarna niet heel bijzonder en de markering niet altijd even duidelijk.

Op een gegeven moment zien we de haven van Hendaye en de Franse en Spaanse kust. Snel daarna dalen we af in Hendaye naar de brug Saint Jacques. Dat betekent tussen bebouwing lopen om uit te komen bij een erg drukke brug. Foto moment.

Over de brug lopen we Spanje binnen en daarna Irun door naar de pelgrimsherberg. De herberg ziet er zo dicht uit dat we ons afvragen of hij wel open gaat om 16 uur. Een aardige restaurant baas die pelgrimsmenu's aanbiedt bevestigt dat om 16 uur de herberg open gaat en we drinken bij hem een kopje koffie. Hasta luego en op een bankje voor de herberg wachten tot 16 uur. Ondertussen kennis gemaakt met Teresa uit Singapore.

Na inschrijven, installeren we ons in de slaapzaal met 10 stapelbedden. Een snelle douche en Irun bekijken. De kerk is indrukwekkend met binnen menshoge beelden in relatie tot de paasweek.

We gaan samen met Teresa een pelgrimsmenu eten.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade