19-1-2020 Grote Rivierenpad: Vianen - Leerdam, 20 km

19 januari 2020 - Leerdam, Nederland

Ook deze Vrienden op de Fiets is weer puik in orde. We hebben een grote kamer met eigen toilet, douche, tv en keukenblok. 's Morgens kunnen we zelf onze koffie maken voor in de thermoskan. We ontbijten uitgebreid en gezellig met Corrie en haar man. Daardoor gaan we pas om kwart voor tien op pad. Dat is niet erg, want het heeft gevroren en het is hier en daar verrassend glad. Maar nu schijnt de zon en er is amper wind. Dat blijft vrijwel de hele dag zo. Fantastisch wandelweer.

We wandelen langs het Merwedekanaal terug naar de Bolgerijense brug.

Merwede kanaal

We volgen rustige landelijke weggetjes en kruisen daarbij de A27. Daarna gaan we een prachtig maar modderig griend is. De knotwilgen zijn recent geknot.

Pas geknotte knotwilgen

Verharde weggetjes en ploeter-modderpaden wisselen elkaar af.

Dauwig GriendPloeter-modderpad

Na een overstapje mogen we een stuk door een weiland waarbij we bij een biologische boerderij uitkomen aan de rand van Hei- en Boeicop.

We klimmen het weiland inKoeien wasstraat

Er is een hokje waar niet alleenverse melk en eieren gekocht kunnen worden, maar waar je ook zelf koffie, thee of soep kunt maken.

Verse melk tappen

Er volgt een weggetje met prachtige boerderijen en daarna een lang recht fietspad.

Kaarsrecht fietspad

Vlak voor Overheicop houden we onze lunchpauze. Langs opnieuw mooie boerderijen lopen we naar Schoonrewoerd, waar kerk en café dicht zijn.

Overheicop

Schoonrewoerd

Na het wiel van Basse volgt een lang recht stuk langs de Culemborgse Vliet. Bij het volgende wiel staat een oud fort met een bijzondere kraanbrug.

Kraanbrug bij fort Diefdijk

Aan de rand van Leerdam passeren we een oud stoomgemaal "de oude Horn".

Stoomgemaal "de oude Horn"

Snel daarna zijn we bij het station waar Miriam en ik in tegengestelde richting vertrekken. Het was weer een fijn wandelweekend.