19-9-2018 Thiviers - Sorges, 19,5 km

19 september 2018 - Sorges, Frankrijk

Gisteravond bijna de hele avond bezig geweest met zoeken naar overnachtingplaatsen na Perigueux. Voor vrijdagavond is het uiteindelijk gelukt, voor zaterdag nog niet. Alles is vol of gesloten rond Saint Astier. Vandaag maar verder proberen.
Na de blokhut geveegd te hebben en de afwas gedaan, gaan we weer op pad. We worden direct getrakteerd op een flinke klim en daarna prachtige uitzichten. We komen door mooie gehuchtjes met boomgaarden en kasteelachtige hoeves. Na ruim een uur lopen, inclusief een stijging over een knollenpad, houden we een koffiepauze op een paar grote stenen.
De route gaat glooiend verder langs ganzenhouderijen en door heel veel boomgaarden. Het is echt prachtig. Tijdens de volgende pauze op een muurtje zetten we onze zoektocht naar een slaapplek voor a.s. zaterdag voort. Na 5 telefoontjes hebben we eindelijk geluk. Mw. Rathier belooft ons voor 30 euro pp in de watten te leggen, inclusief veelgangen maaltijd en uitgebreid ontbijt. Ze woont 3 km voor Saint Astier en we kijken er nu al naar uit.

Het landschap verandert naar zacht glooiend met grote akkervelden. Kerk en mairie in Negrondes zijn dicht. We lunchen met brood en sardientjes in de schaduw van een oude boom in een boerengehucht. De 85-jarige boerin komt een praatje maken. We weten nu alles van haar familie en het boerenleven uit deze streek.
Het is dan nog 4 km naar Sorges waar we bij aankomst eerst de kerk en dan het Truffelmuseum bezoeken. De kerk is heel oud. Deels Romaans en deels gotisch. Er hangt een prachtige kruisweg beeldengroep, modern maar ingetogen. Het Truffelmuseum valt wat tegen. De uitleg is alleen in het Frans en na een dag lopen bij 28 graden lukt me dat niet meer zo goed.
Bij gite pelerin worden we heel hartelijk ontvangen door de vrijwilligster. Ze gaat voor ons koken, ook dit worden veel gangen. We zijn weer de enige pelgrims en hebben dus alle ruimte.
Het was een prachtige wandeling, maar na 13 uur wel erg warm.