19 april 2019, dag 18: Irun - Pasajes de San Juan, 16 km (366 km)

19 april 2019 - Pasai Donibane, Spanje

Vandaag staat er een stevige klim op het programma. Daarom hebben we er voor gekozen niet 26 km naar San Sebastian te lopen, maar gebruik te maken van de gite Santa Ana in Pasajes op 16 km. Voordeel daarvan is dat we morgen na ongeveer 10 km al in San Sebastian zijn en dus voldoende tijd hebben om een slaapplaats te vinden (schijnt moeilijk te zijn met Pasen) en de stad te bekijken. De hospitaliero van Irun had ons afgeraden naar Santa Ana te gaan, omdat Santa Ana maar 14 bedden heeft en er waarschijnlijk geen plaats zou zijn. Toch willen we het proberen.

De nacht in Irun is interessant: met 20 personen in een slaapzaal. Amper ruimte voor je spullen. De nachtelijke geluiden zijn divers: gesnurk in alle toonsoorten en mensen die schreeuwen en praten in hun slaap. Bovendien bleef het ganglicht branden waardoor het verre van donker was in de slaapzaal.

Met de waarschuwing van de hospitaliero in het achterhoofd zijn we maar wat vroeger begonnen met lopen: half acht.
Langs een kanaal lopen we Irun uit en daarna is het al snel fiks klimmen naar het kerkje van onze lieve Vrouwe van Guadaloupe. Het kerkje is dicht maar we hebben mooi zicht op Irun.

Kort na het kerkje moeten we aan de bak: een heel steile en lange klim. Het is goed dat het droog weer is, anders was het niet te doen geweest. Eenmaal boven zijn de uitzichten fenomenaal. We blijven voortdurend klimmen, nu minder steil en met korte afdalingen tussen door. Uiteindelijk komen we op het hoogste punt: de Jaizkibel op 545m.
Over de hele bergrug staan ruïnes van oude verdedigingstorens.
We maken veel foto's van het indrukwekkende uitzicht, ook tijdens de lange en af en toe behoorlijk steile afdaling.

We merken dat we al de nodige beklimmingen in de benen hebben en de tocht gaat vlotter dan verwacht. We zijn vroeg in de middag als eerste bij de albergue. Geen straf, er staan prima bankjes in het zonnetje, waarop we wachten tot het 16 uur is en de albergue open gaat. Geleidelijk aan druppelen meer pelgrims binnen.