2-10-2020 Grote Rivierenpad: Nijmegen - Kranenburg, 18 km

2 oktober 2020 - Kranenburg, Duitsland

Na een vorstelijk ontbijt trek ik om kwart over negen de deur achter me dicht. Het is nog frisjes, maar al snel breekt het zonnetje door. Ik hoef vandaag maar een korte afstand. Nijmegen-Kleef was net iets te ver voor één dag om tijd over te houden om dingen te bekijken. Vandaar de tussenstop in Kranenburg.
Dus loop ik heel rustig over de randen van de stuwwal met uitzicht op de Ooijpolder Nijmegen uit.

Uitzicht op de Ooijpolder

Informatiepanelen geven uitleg over Romeinse resten zoals de poort waardoor ik Nijmegen verlaat.
In Ubbergen geniet ik van de oude statige villa's.

Statige villa's in Ubbergen

Daarna ga ik het mooie bos tussen Ubbergen en Beek in. Licht heuvelend loop ik naar Beek.

Glooiend landschap tussen Ubbergen en Beek

Bij Beek verlaat ik de route om broodjes te kopen en een kop koffie te drinken op het terras van hotel Spijker. Pure nostalgie.

Wasplaats in Beek

Wasplaats bij Beek.

En zo kuier ik verder, heuveltje op en heuveltje af, door het wat mij betreft mooiste bos van Nederland. Ik maakveel foto's want het zachte najaarszonlicht is zo mooi.

Herfst in het bos bij BeekHeuveltje op en heuveltje afOok veel trappetjes

De route loopt deels samen met de "walk of wisdom" een rondwandeling vanuit Nijmegen van een kleine 140km. Hetty heeft me dringend geadviseerd om die ook nog eens te doen en dan weer bij haar te overnachten. Wie weet volgend voorjaar, mooi te doen in 1 week.

Nadat ik de Duivelsberg bedwongen heb pauzeer ik op een bankje met mooi uitzicht op een dalletje met kleine weilanden.

Net na de Duivelsberg

Vanaf hier ga ik afdalen naar Wyler waarbij ik de Duitse grens passeer.

Grensovergang Duitsland

Nou ja, ik moet natuurlijk wel even de Wylerberg over.

Uitzicht op Ooijpolder vanuit Duitsland, Wylerberg

Ik loop nu veelal  over asfaltweggetjes. Langs een onverhard wilgenlaantje ga ik in de berm zitten voor een appel pauze met uitzicht op koeien. Even later moet ik op zij voor een tractor.

Appelpauze

Op de drukke Nimweger Strasse loop ik mijn overnachtingsadres voorbij. Het is nog te vroeg. Langs de Kranenburger Bach loop ik door naar Kranenburg.

De Kranenburger Bach

Na een rondje zowel binnen als buiten de oude stadsmuur gelopen te hebben ga ik even in een parkje zitten.

Molen toren KranenburgStadsmuur KranenburgKerk van Kranenburg

Er is een sculpturen route en één van de kunstwerken is een "tuinlab". Een tuintje met een lab-achtige opstelling. Heel leuk gedaan.

Kunstproject "tuinlab"Kunstproject "tuinlab" 2

Na in Kranenburg te hebben gegeten loop ik naar mijn vrienden-op-de-fiets adres op een boerderij. Tanja ontvangt me met fris, koffie en gevulde speculaas. We kletsen even gezellig. Daarna douchen, bloggen en lezen. Het grote boerengezin eet laat en heeft schoonvader/opa op bezoek. Ik gun ze hun privacy.