2-5-2021 Groene Wissel Veendam

2 mei 2021 - Veendam, Nederland

Yolanda en ik gaan weer eens een Groene Wissel doen en we vertrekken in een bijna lege trein naar Veendam. Het is zwaarbewolkt met af en toe wat regen en een forse frisse wind.

We lopen door het waterrijke Veendam waar het uiteraard op zondagmorgen erg stil is.

Veendam, Oosterdiep

Het centrum van Veendam heeft opvallend veel verschillende kleine winkels, maar helaas ook veel leegstand. We komen bij voetbalstadion de Lange Leegte waar het pad dat we moesten nemen volkomen is geblokkeerd. We lopen een stuk om een bedrijventerrein heen tot we bij de golfbaan weer op de route uitkomen. Langs en tussen de golfbaan door komen we in de veenpolder van Borgercompagnie, waar we eerst over een kaarsrecht fietspad en daarna over een kaarsrecht 5 km lang zandpad mogen lopen.

Fietspad Polder Borgercompagnie   5 km zandpad polder Borgercompagnie

We hebben de wind pal tegen, maar stappen stug door. De koffie in de rugzak moet echt even wachten tot we beschutting hebben. Bij Tripscompagnie komen we in een aangenaam stukje bos (Adriaan Tripsoord) en kunnen we pauzeren op een omgevallen boom.

Adriaan Tripoord

Over het Tripcompagniesterdiep en dwars door de net omgeploegde akkers van Tripscompagnie lopen we richting Muntendam.

Tripcompagniesterdiep

Het laatste stuk over een grasstrook tussen een sloot en de vrij drukke Nieuweweg.

Langs de Nieuweweg naar Muntendam

Bij Muntendam  slingeren we eerst door Heemtuin en daarna door Natuurpark “Tussen de venen”.

Heemtuin "tussen de Venen'" 1   Heemtuin "tussen de Venen'" 2

Langs het Kloosterveen lopen we naar het laatste stukje nieuwe bos aan de noordkant van Veendam. Het nog heel jonge bos kleurt nu mooi lentegroen.

jong bos en jong groen

Weer terug in Veendam volgen we het lange Beneden Westerdiep, waarbij we ons verbazen over de rijke schakering van bouwstijlen in verschillende gradaties van onderhoud (en dito tuinen). Zo bereiken we weer het centrum van Veendam met het fraaie stadhuis.

Veendam, stadhuis

Na een kleine 20 km lopen belonen we onszelf met een ijsje, ondanks het niet erg lenteachtige weer. Ook nu weer een bijna lege trein terug naar Groningen.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Annemarie:
    2 mei 2021
    Stoer Conny. Wij hebben onze 18 km wandeling afgeblazen gezien het weer. Jouw foto's en verhaal laten weer zien dat het weer eigenlijk niet uitmaakt. Onze opbrengst: veel administratie afgewerkt.