20 april 2019, dag 19: Pasajes de San Juan - San Sebastian, 12 km (378 km)

20 april 2019 - San Sebastián, Spanje

Eerst even terug naar gisteravond. De albergue is in het achterste deel van een kapel. Er zijn 7 stapelbedden, 2 douches, 2 wc's en 2 wastafels. Meer niet. De vrijwilligster zegt dat de albergue tussen 19:30 en 21:00 dicht zal zijn omdat ze naar een processie in het dorp wil.

Douchen, bed opmaken en het dorp verkennen. Het oude deel bestaat uit 1 straat tussen het water en de berg ingeklemd.  Alle zijstraten zijn trappen.
We vinden een restaurant dat voor 11euro een prima pelgrimsmenu aanbiedt, inclusief wijn. Daarna gaan ook wij naar de processie kijken. De mannen in wit habijt voorop herkennen ons als pelgrim en wensen ons een bon Camino. De processie is indrukwekkend, ingetogen en met goede muziek. De grote beelden vertellen het verhaal van de heilige week.

Vanmorgen eerst naar de bakker voor het ontbijt. De pain au Chocolat heet hier Napolitano. Daarna naar het veerpontje dat ons voor 80 cent naar de andere kant van de zeeinham van Pasaia brengt. We mogen gelijk via heel veel trappen omhoog om de steile baai uit te komen. Verder omhoog de heuvelrug Ulia op. Door een mooi bos. Als we neerploffen op een bankje tegenover een soort commune worden we uitgenodigd om koffie te komen drinken in de tuin. We nemen het aanbod aan en krijgen koffie, cake en een stempel. Het is een christelijke commune (de twaalf stammen), levend op basis van naastenliefde.

Verkwikt lopen we weer verder en zien al snel San Sebastian met zijn fraaie strand liggen. We komen langs de mooie kerk Maria Bihotza, waar we mee mogen naar de sacristie voor een stempel. Daarna gaan we eerst naar de VVV voor een stadswandeling en lopen naar de kathedraal Buen Pastor omdat die 's middags dicht is. Ook hier mogen we naar de pastorie voor een stempel.
Dan gaan we op zoek naar onze overnachting: een keurige kamer in de flat van een oudere dame.

De nodige ballast achter gelaten en de stadswandeling gedaan. Inclusief de bijzondere Basilica de Santa Maria waar we als pelgrims gratis in mochten en een stempel kregen.
Even op het strand gelopen, pinxtos gegeten en op een terrasje gezeten. San Sebastian is een bruisende stad met veel goede straatartiesten. Boulevard, strand en oude stad zijn druk met mensen omdat het nu paasvakantie is. We worden door verschillende Spaanse toeristen aangesproken waarbij ook het chromosoom 6 project ter sprake komt.

Na een eenvoudig diner terug naar het appartement om gebruik te maken van de wifi.

1. Mieneke:
    20 april 2019
    Connie, zo te lezen hebben jullie het goed daar. Wat een belevenis en wat zien jullie mooie dingen. Geweldig. Fijne Pasen, wat vast een extra betekenis zal hebben daar. We zijn aan het kamperen in Enschede en maken mooie wandelingen en fietstochten. Verschil moet er zijn, toch? Groet van de buurtjes.