20 sept 2019, dag 47: Aviles - Muros de Nalon, 24 km (894 km)

20 september 2019 - Muros de Nalón, Spanje

Aviles is een heel mooi stadje. Gisteravond door de straatjes geslenterd en een prima pelgrimsmenu gegeten.

Mooi straatje in Aviles

Fraaie huizen in Aviles

Vanmorgen waren de eerste pelgrims alweer om 6 uur weg. Ik bleef liggen tot om 7 uur het licht aan ging. Ontbijten in een barretje in Aviles.
Om 8 uur op pad. Ik klim Aviles uit en verlaat de route om de oude route over St. Martin te volgen. Andere pelgrims roepen dat ik verkeerd loop, maar deze wat langere alternatieve route is nog steeds goed gemarkeerd. Een Spanjaard legt me uit dat ik de Camino viejo loop die langer is maar mas tranquilo. Ik daal slingerend door een bos af en passeer een aantal aardige dorpjes.

Afdalen richting Salinas over de oude route

Oude dorpjes langs de oude route

Ik kan af en toe ook de oceaan weer zien. Ik loop even samen met een Kroatische en een Italiaan maar hun tempo ligt te laag voor mij. Er volgen rustige weggetjes over een heuvelkam. Ik ontmoet een lokale Spanjaard die vertelt dat hij van Puy-en-Velay naar Santiago is gelopen, ook een stuk met een vrouw uit Groningen, Martine Kroese. Als ik vertel dat ik ook uit Groningen kom begint hij te ratelen. Geen idee waar dat allemaal over ging.
Na het dorp Santiago del Monte volgt een heel stuk door bos.

Fijn bos

Erg fijn lopen over onverharde paden. Ik vind er een prima lunchpauze-muurtje.

En weer fijn bos

In het bos daal ik geleidelijk af naar de oude romaanse brug voor Castillo.

Romaanse brug voor Castillo

Door nauwe straatjes klim ik omhoog Castillo in en word beloond met fantastische uitzichten.

Castillo

De rio de NalonUitzicht op Muros de Nalon

Dan weer afdalen naar de brug over de rio Nalon, waar pelgrims op het nauwe stuk tussen vangrail en reling moeten lopen.

Brug over de rio de Nalon

Op de brug over de Nalon rivier

Tot slot de laatste klim van de dag naar Muros de Nalon.
De Albergue is werkelijk fantastisch. Een slaapzaal met 12 bedden, goede douches, een fijne tuin en een kleine bar/restaurant.

Albergue casa Carmina

Ik ontmoet er een aantal pelgrims die ik al eerder gezien heb zoals een Australisch en een Nederlands stel.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Corry Arts:
    20 september 2019
    Wat een mooie tocht heb je vandaag gelopen en zo mooi weer, gewellig hooi . Met je been alles goed? Gezellig de ontmoetingen met de anderen pelgrims. Geniet er maar fijn van. Liefs mama