8-7-2018 Drenthe-pad van Westlaren tot Gasselte, 29,9 km

8 juli 2018 - Gasselte, Nederland

Peter gaat een cross triatlon doen in Gasselte en zet me om 8:30 af bij de afrit Westlaren van de N34. Door een mooi stukje vennenrijk bos en langs een natuurbad loop ik richting het Drenthe-pad, dat ik vlak voor Schipborg oppik.

Ik loop vandaag grote delen door het dal van de Drentsche Aa, maar de Aa laat zich amper zien. Wel zie ik af en toe de welvingen van de Hondsrug. Na Schipborg volgt een mooi stuk met bos en heide (De Strubben).

Tussen De Strubben en het Kniphorstbos ligt het hunebed van Anloo. Door het bos loop ik naar Anloo dat één van de oudste kerkjes van Noord-Nederland heeft. Ik pauzeer op een muurtje bij de kerk (8,7 km).

Na Anloo volgt de Zuid-esch en daarna slingert de route zich over Landgoed Terborgh. Het Landgoed heeft een klein begraafplaatsje midden in het bos, een mooi Pinetum uit 1953 met heel grote coniferen, het hunebed van Terborgh en een heideveld.

Er volgt nog veel bos (erg fijn bij warm en zonnig weer) met een rust na 17,9 km. Daarna gaat de route langs het zwanenmeer en voorbij Gieten door veel akkerland. Uiteindelijk kom ik uit bij het “ravijn” een oude spoorkuil die me tot vlakbij Gasselte brengt.

In Gasselte verlaat ik de route om met een klein ommetje naar recreatiegebied Hemelrijk te lopen, waar Peter klaar is met zijn cross triatlon en ik blij ben met mijn vlot afgelegde bijna 30 km in ruim 6 uur. Volgende week weer met bepakking trainen, want voor je het weet is het September.