5-5-2018 Groningen - La Souterraine

5 mei 2018 - La Souterraine, Frankrijk

Om 5 uur gaat de wekker en kort daarna het alarm van mijn telefoon. Peter brengt me naar het station voor de trein van 5:48.

Met wisselende gevoelens laat ik het thuisfront achter. Een klein donker wolkje reist met me mee en zal ongetwijfeld mijn verhaal af en toe kleuren. Maar het vaste voornemen is van deze pelgrimstocht te genieten zolang dat kan.

Vanuit de trein zie ik mooie ochtendnevel boven de velden.

Prettige ruime overstap op Schiphol. De Thalys is keurig op tijd. In de bijna lege coupé is mijn stoel bezet, maar er wordt snel plaats gemaakt. Ik koop koffie en een metrokaartje, en nu maar hopen dat we geen vertraging krijgen.

En jawel bij Brussel al 20 minuten te laat. Dat werd niet meer ingehaald en mijn coupé stopte een heel eind buiten het gare du Nord in Parijs. Dat is een eind rennen naar de metro, maar daar kon ik gelijk inspringen. Op gare Austerlitz nog 10 minuten over om van het metrostation het goede spoor in het treinstation te vinden. Dat ging vlotjes en de trein vertrok op tijd samen met allemaal Amerikanen op weg naar Cahors.

Als ik in La Souterraine aankom staat Miriam op het perron. Samen lopen we naar de kerk voor een stempel en een kaarsje. Daarna een terrasje waar we de fietsende Belg Guy ontmoeten. Door naar de gite van Claudine waar we warm welkom worden geheten. De gite is, als Guy ook arriveert, vol. Goed dat we gereserveerd hebben.