6-5-2018 La souterraine - Marsac, 31,3 km

6 mei 2018 - Marsac, Frankrijk

Gisteravond bij Claudine heerlijk gegeten aan een heel volle tafel: 5 Franse, 3 Belgische en 1 Nederlandse pelgrim. Op zijn Frans een dubbel toetje: eerst kaas en daarna zalige crème brulee. Miriam en ik helpen nog met de mega afwas en gaan dan naar bed. We delen de kamer met de Franse Mathilde die onderweg mooie aquarellen maakt.

Vanmorgen om 7:30 een goed ontbijt en een uur later op pad. In La Souterraine komen we nog een Nederlands pelgrim stel tegen. De hele verdere dag niemand.

De route is prachtig. We bewonderen de limousine koeien. In St. Pierre-la-Feuille bezoeken we het kerkje en de plaatselijke bar voor een kop koffie. We stappen lekker door, het is flink heuvelachtig met mooie uitzichten.
Bij Chamborand een tweede rust op een fijn bankje in de schaduw. Het begint al aardig warm te worden. We bekijken het kerkhof met de typische serres over de graven en daarna het kleine 15e eeuwse kerkje dat meer breed dan lang is.
We komen langs een mooi groot meer bij La Tourette en een oude watermolen.
De voorgenomen rust in Benevent duurt te lang en we gaan midden op het grintpad zitten tijdens de klim naar Sauzet.
Daarna zijn we snel in Benevent-l'Abbeye waar we de kerk bezoeken. Helaas weer geen stempel.
Miriam belt Ruud, 22 km is voor haar genoeg. Ik loop door. Na een stukje vervelende weg mag ik een mooi bos in. Het is wel weer even klimmen en dalen maar in de schaduw is dat niet erg. Langs het kerkhof van Marsac met bijzonder gesnoeide haag (zie foto) kom ik bij de kerk. Even een momentje voor me zelf en een kaars op steken.
Het laatste stuk is weinig bijzonder en in de volle zon. Ik ben blij als ik er ben.
Ruud ontvangt me met een heerlijk koud biertje, we kiezen een pipowagen uit en nemen een douche. Ruud kookt en de lasagne is zalig. En zoals dat hoort op zijn Frans 4 gangen. Veel gelachen en veel gekletst, ook na het eten bij het kampvuur .