8-5-2018 Les Billanges - Saint Leonard de Noblat, 21,4 km

8 mei 2018 - Saint-Léonard-de-Noblat, Frankrijk

Het is bevrijdingsdag vandaag en dus is alles dicht. We hebben niet kunnen reserveren in de gemeente gite van Saint Leonard maar de Franse pelgrims beloven voor ons bedden vrij te houden. We zijn al om 8 uur op pad en beginnen met een stuk GR654 die hier ook als alternatief voor de via Lemovicensis gemarkeerd is. Het is een mooi onverhard pad door weilanden en bos. We komen over twee bruggetjes waar de weg zelf door het water gaat.
Via Saint Laurent komen we bij de bijzondere brug over de Dognon. Natuurlijk daarna weer flink klimmen, maar we stappen gestaag door omdat in Chatenet-en-Dognon een bakker open is en bakkers gaan op zon- en feestdagen meestal om 10 uur dicht. We zijn er om 10:30 maar gelukkig wil de bakker ons nog wel een flink brood en chocolade broodjes verkopen. Bij de kerk staan prima picknick bankjes en met het meegebrachte warme water en de broodjes wordt het een goede koffiepauze.
Na afloop bewonderen we de mooie kerk en wandelen we verder door een afwisselend weiland landschap met mooie vergezichten. Voorbij Clemensanne stuurt de markering ons helaas richting Lussac terwijl dat als alternatief in mijn boekje stond. Ik had over de iets langere route via La Ronde willen lopen. Nu hebben we eerst nog een mooi dalend pad maar daarna alleen maar asfalt met veel stijging en veel zon. Even voorbij Lussac een bankje in de schaduw voor onze lunch met vers brood.
Na de lunchpauze zijn we al snel in Saint Leonard en de Fransen hebben inderdaad een kamer met twee losse bedden voor ons bezet gehouden.
Na het douchen gaan we het stadje bekijken (o.a. oud pelgrims hospitaal) maar behalve de kerk is er bijna niets open. Dan maar in een klein parkje aan de blog werken. O ja, de kerk heeft een grafzerk met ketenen van Sint Leonard. Vrouwen gaan daarop liggen als ze problemen hebben met het krijgen van kinderen.
s'Avonds gaan we met zijn zessen eten in het enige restaurant dat open is. Voor 16 euro pp eten we fantastisch en royaal. Het smaakt echt voortreffelijk.