7-5-2018 Marsac - les Billanges, 18,9 km

7 mei 2018 - Les Billanges, Frankrijk

Om 7 uur gaat de wekker voor een etappe met een pittige klim. Na een prima ontbijt en een prachtige "stempel" van Ruud vertrekken we. We volgen een mooi stukje GR654 langs de watermolen van la Ronde tot we bij l'Abbeye weer op de via Lemovicensis uitkomen. We volgen een mooi maar flink stijgende route door het bos naar Saint Goussaud. Halverwege een korte stop. Boven (700m) bezoeken we de doodslantaarn en de kerk met een bijzonder houten beeldje van Sint Goussaud. Het houten kalf dat naast hem ligt heeft allemaal spelden in zijn kop. Vroeger deed men dat om de veestapel te beschermen. Nu doen vrouwen het om een man te vinden.
Helaas is de bar dicht. We gaan op het terras zitten en maken onze eigen koffie. De Mairie is wel open. We scoren een stempel en mogen er van het toilet gebruik maken. De mevrouw in de Mairie legt het verhaal van het kalf met de spelden uit.
Vanaf Saint Goussaud volgen we de GR654 omdat deze overwegend door bos gaat en langs Gallo-Romeinse resten komt, waaronder resten van een Romeins odeon . We volgen prachtige paden. Wel weer klimmen en dalen maar de paadjes zijn echt heel mooi met bemoste muurtjes, oude bomen en mooie uitzichten.
We lunchen ergens in de berm en delen wat we nog hebben (er zijn geen winkels op dit traject). Waar de GR654 weer uit komt op de via Lemovicensis ontmoeten we 3 Franse pelgrims die we eerder ook op een terras in La Souterraine zagen.
Om een beek over te steken moeten we nog een keer flink dalen en klimmen en daarna zijn we al snel in Les Billanges. De kerk is simpel, de Mairie gesloten. Onze 3 medepelgrims zitten al voor de gite. De gite is open dus gaan we douchen en een wasje doen. In afwachting van Françoise, de eigenares van de gite, wordt petanque gespeeld. Even later arriveert ook Mathilde, onze kamergenote van La Souterraine. Het eten is weer prima en de discussies aan tafel levendig maar voor mij soms moeilijk te volgen.