1-4-2018 Een stuk Friese Woudenpad: Drachtstercompagnie - Veenwouden, 35,0 km

1 april 2018 - Feanwâlden, Nederland

Peter gaat mountainbiken in de buurt van Drachten en zet me vlak bij de LAW 1-1 (Friese Woudenpad) af, een stukje voor Drachtstercompagnie. Het is bewolkt en wat frisjes, maar droog. Om 9:10 begin ik te lopen. Een gebied met overwegend weilanden en boerderijen.

Het landschap van vandaag

Ik snij een klein stukje van de route af om door het Houtigehage te lopen, het vrijwel enige stukje “bos” op de route.

Houtigehage

Na 1½ uur lopen een bankje in het dorp Rottevalle waar net de kerk uit gaat (8 km). Daarna volgt de hele lange rechte Muntsgroppe (fietspad). Dan weer wat landbouwweggetjes en hier en daar een mooie boerderij. Bij een boerderij met de alleroudste Nederlandstalige dichtregel (11e eeuw) op vogelhuisjes (Hebban olla vogala nestas hagunnan hinase hic anda thu) een heerlijk bankje voor de lunchpauze (15,8 km).

een prima rustplekje

Ik kom nu af en toe andere wandelaars tegen. De route wordt ook iets aantrekkelijker en ik kom al snel in het aardige Oostermeer.

Oostermeer, Eastermar

Ik loop langs de jachthaven en kom dan in een mooi gebied met wat minder rechte paden en kleinschaliger coulisselandschap. Ik zie meerdere hazen en een groepje van 6 reeën.

Coulisselandschap

Ik vind een leuk rustplekje op een soort uitzichttorentje (21,6 km). In de verte zie ik het Bergumer meer en ik hoor veel vogels. Opnieuw volgt een stuk met veel rechte paden en fietspaden. Af en toe is het mooi, maar ook wat saai. Ik steek het kanaal Kolonelsdiep over, en volg daarna een heel lang fietspad, eerst langs het kanaal daarna er vanaf en langs een smaller water (Jistumer Opvaart). Na weer 1½ uur lopen ben ik blij met een bankje voor mijn fruitpauze (29,4 km). Het is 15:15 en het ziet er naar uit dat ik de trein van16:35 kan halen. Het weer wordt somberder en frisser dus ga ik al snel weer verder. Het laatste stuk gaat vlot. Na het kruisen van de Kuikhomstervaart volgt de lange rechte Oostersingel. Een niet onaardige, maar wel lange onverharde weg.

Langs de Oostersingel

Aan het eind verlaat ik de route om naar het station van Veenwouden te lopen. Ik kom er 16:25 aan, na 35,0 km lopen.

Met de conditie en het dragen van de rugzak zit het wel goed. De route was minder mooi dan die van vorig weekend, maar wellicht komt dat deels ook door het wat sombere weer.