22-9-2018 Chancelade - L' eperon (Saint Astier), 21 km

22 september 2018 - Saint-Astier, Frankrijk

Vanmorgen het ontbijt van het hotel a 10 euro pp afgeslagen en in plaats daarvan na 15 minuten lopen een koffie met krakend vers chocolade broodje voor 2 euro bij de bakker. Daarna zijn we al snel bij de grote abdij van Chancelade. Er wordt volop verbouwd en alles is dicht. Het is ook nog geen 9 uur. We kijken buiten rond en maken foto's. Net als we overwegen om toch maar op deuren te gaan kloppen om te proberen een stempel in onze credencial te krijgen, komen er drie monikken uit een kleine kerk naast de abdij. We schudden handen en gaan mee naar de priorij waar we een prachtig stempel krijgen. De abt maakt voor ons ook de deur van de kloosterkerk open. Sint Jacques is ons goed gezind.

We lopen flink omlaag naar een leuk dorp met lavoir en commanderij. Dan is het flink stijgen, dalen en stijgen in een bos. Het is nog steeds mistig en we komen twee jagers tegen. Ze vertellen dat het jachtseizoen al begonnen is. Ze jagen op everzwijnen en we hoeven ons geen zorgen te maken, zeggen ze. Even later zien we twee reeën. We hopen dat die ook veilig zijn.
Vlak voor Gravelle dalen we af uit het bos. Bij de bar drinken we wat en in het nabij gelegen parkje lunchen we met ons restant brood en salade.
Vanaf nu lopen we praktisch vlak, afwisselend langs de Isle en een kanaal. Deels ook langs grote maïsvelden. De zon is gaan schijnen maar het wordt niet te warm. Even voor drie uur wandelen we Saint Astier binnen. We bekijken de kerk die verrassend groot is voor zo'n kleine plaats. Een koude cola op een terras en een beetje rond kijken in het plaatsje (stadspoort) voor we aan de andere kant van de Isle terug lopen naar L'eperon, naar madam Rathier. Als we halverwege zijn komt madam ons al voorbij in haar auto en we rijden verder met haar mee. Ze heeft een heel gezellig huis en elke pelgrim krijgt een eigen slaapkamer ! Behalve Miriam en ik zijn ook Stefan uit Duitsland en Alain uit Wallonië er. We moeten zelf koken maar alle ingrediënten staan klaar.

1. Nicole:
    23 september 2018
    Even virtueel mee gestapt... boeiend en mooi... hopelijk blijft alles OK op jullie bijzondere tocht. Culinair zit het zo te lezen ook wel goed. Tegen jullie terugkeer zeker warme en waterdichte kleding voorzien, want de zomer is hier intussen écht voorbij.
    Groetjes en tot +