22 mei 2019, dag 31: Noja - Guemes, 18 km (619 km)

22 mei 2019 - Bareyo, Spanje

Eerst even de vraag beantwoorden die ik van velen krijg, hoe het met mijn enkel gaat. Het gaat, maar wel met de stevige enkelsok en ontstekingsremmer. Gelukkig heeft de dokter in San Sebastian me een flinke voorraad maagbeschermer gegeven. We proberen de afstanden wat kort te houden zodat we vroeg in de middag aankomen en ik met mijn voet omhoog kan. Ik zit nu in de tuin in het zonnetje op een bank te typen.

Iedereen heeft het er over dat het veel drukker is op de Camino dan voorgaande jaren om deze tijd. Het wordt lastiger om slaapplekken te vinden en het laatste dat je wil is je haasten om maar zo vroeg mogelijk bij een albergue te zijn. In de grotere albergues geeft het nog geen problemen, afgelopen nacht sliepen we met 2 in een slaapkamer voor 6, in een jeugdherberg met 80 bedden.

Vanmorgen in Noja ontbeten en brood gekocht. De wandeling vandaag is niet zo lang en gaat over heel veel aangename landelijke weggetjes, matig heuvelend. We konden geen water koken in de jeugdherberg en moeten voor koffie dus gebruik maken van een bar die we op precies het goede moment langs onze route vinden. Er zitten al een aantal ons bekende pelgrims.

Het is lekker zonnig weer en we stappen gestaag door. Als we een bankje vinden voor de lunchpauze blijken we al bijna bij de herberg van pater Ernesto te zijn, ons einddoel van vandaag. We besluiten door te lopen en vallen met onze neus in de boter: na water, koekjes en inschrijven wordt ons verteld dat om 14 uur de lunch is.

Snel douchen en een handwas. Daarna worden we aan tafel geroepen voor de lunch. Er is al een aardige groep pelgrims, deels bekend en deels nieuwe gezichten. De vrijwilligers doen hun best om ons te verwennen: brood, salade, chorizosoep en vissoep.

In de zon bekijken Miriam en ik onze route voor de komende dagen. Het zal er om spannen of we Santiago halen. Belangrijkste is dat we relaxt blijven lopen. Morgen komen we in Santander. Dat is geen lange wandeling en Santander heeft niet zoveel te bieden. De route Santander uit schijnt vreselijk te zijn. Daarom hebben we besloten om 4 km de trein te nemen en dan nog een paar km tot lopen naar een herberg in Santa Cruz de Bezana. Miriam belt op. Reserveren kan officieel niet bij deze herberg met 14 bedden, maar na even babbelen krijgt Miriam het wel voor elkaar. De mevrouw van de herberg heeft liever oudere pelgrims dan jongelui die belachelijk vroeg opstaan.

De dag erna gaan we maar weer eens in een kloostercel slapen.

We hebben ook geprobeerd te reserveren voor een bezoek aan de grotten bij Ribadesella. Daar zijn we 30 mei als alles goed gaat, maar de rondleidingen zaten al helemaal vol!

Zo nu met een Sudoku-tje van de rustmiddag genieten. Straks weer een gezamenlijke maaltijd en spiritueel samen zijn.

1. Corry Arts:
    22 mei 2019
    Fijn dat het met je enkel goed gaat. Wat een mooi weer hebben jullie, schitterende foto's , prachtige wegen, fijn jullie zo kunnen genieten. Word je ook lekker bruin zo in het zonnetje. Ik hoop dat het slapen vannacht goed gaat en morgen maar weer succes en mooi weer. Liefs.
  2. Pauline Bouman:
    22 mei 2019
    Mooie verhalen en prachtige plaatjes!