23 april 2019, dag 21: Zarautz - Zumaia, 11 km (409 km)

23 april 2019 - Zumaia, Spanje

Na een dag goed rusten, smeren en ontstekingsremmer durven we het aan om de korte tocht naar Zumaia te lopen met de enkel stevig ingepakt.

Eerst lopen we langs de kust naar Getaria waar we het fort van Juan Sebastian Elcaro bekijken, een stempel halen in het gemeentehuis en dan de San Salvador kerk bezoeken. De kerk heeft een schuin oplopende vloer en zit ingeklemd tussen huizen.

Na Getaria gaan we een stukje het binnenland in, dus weer wat klimmen en dalen. Een aardig landelijk gebied met steeds zicht op de oceaan.

In Azkizu staat de oudste kerk van de provincie en de sleutel zou bij de buurman te halen zijn. Drie buurmannen deden echter niet open, helaas.

We dalen eerst geleidelijk tussen wijngaarden en daarna heel steil (au) af naar Zumaia. Om 13 uur zijn we bij de pelgrimsherberg in het oude klooster van San Jose. De herberg gaat pas om 15 uur open maar Conny is blij dat ze zit.

Rustig aan de blog werken en de route voor morgen bekijken. Morgen tot Deba is 13 km en niet zo zwaar. Als het goed gaat willen we nog 5 km extra lopen naar Izarbide. De eerstvolgende overnachtingsmogelijkheid is namelijk pas in Markina, 25 km na Deba met flink veel hoogtemeters. Overnachten in Izarbide zou afstand en hoogtemeters flink inperken.

Ondertussen haalt Miriam pinxtos, die we voor het klooster opeten. Om kwart voor drie mogen we naar binnen, worden ingeschreven en krijgen onze cel toegewezen.

1. Paul:
    23 april 2019
    Groetjes van Pieterpad! Vandaag Hardenberg -Ommen.
    Groetjes en sterkte met de enkel, Kasia en Paul