25-3-2018 Een stuk Pieterpad: Rolde – Haren, 33,5 km

25 maart 2018

Peter zet me af bij Rolde. Het is bewolkt, maar droog, niet koud en weinig wind, ideaal wandelweer dus. Om 9:30 begin ik te lopen, dwars door Rolde naar het Pieterpad.

Hunebed Rolde

Langs beide hunebedden en dan over de es naar het Balloërveld. Daar moet ik eerst een gebied met paarden door, die natuurlijk voor een groot deel om en bij het pad staan. Na moed verzameld te hebben ga ik het klaphek door en met een grote omtrekkende beweging naar het klaphek aan de andere kant. Dan volgt het prachtige grote Balloërveld.

Balloër veld

Het is nog erg stil en ik hoor volop vogels. Een vos schiet 20 meter voor me het pad over. Na bijna 1,5 uur lopen kom ik langs een mooi vennetje waar ik een plekje zoek om te pauzeren.

Ven in Balloërveld

Al snel komen twee andere wandelaars ook op de grond zitten om van dit mooie plekje te genieten. Natuurlijk blijkt er later nog geen 50 meter verder een bankje te staan, maar niet met zicht op het vennetje.

Na mijn pauze loop ik verder en zie twee reeën rennen en springen over het veld. Aan de noordrand van het Balloërveld volgt een leuk vlonderpad over een drassig stuk.

vlonderpad bij Balloërveld

Dat brengt me naar het Gasterense diepje. Met een ommetje kom ik in Gasteren. Daarna volgen de zeer mooie Gasterse Duinen (met schaapskudde en herder).

Gasterse Duinen

Na een stukje door weilanden kom ik bij het Schipborger diepje. Na het hoogholtje over de Aa volg ik het Schipborger diepje naar Schipborg.

Hoogholtje over Drentse Aa (Schipborger Diep)

Na dit dorp de autoweg onderdoor naar Westlaren en over het terrein van Dennenoord. Dan het grote dorp Zuidlaren doorkruisen. Er volgt een wat opener stuk door weilanden met een echt Drents karakter. De route slingert naar het Noordlaarder bos waar het over een lange rechte zandweg langs loopt. De rechte en wat saaie weg gaat nog even door tot ik bij de prachtige Appelbergen kom.

Appelbergen

Daar gaat de route weer kronkelen en vind ik al gauw een omgevallen boom voor een weer broodnodig rust. Na ruim 27 km moet de rugzak lichter, dus ik eet mijn fruit en laat overtollig water weg lopen.

Het laatste stuk gaat opmerkelijk beter. Ik geniet van de Appelbergen, de Onner Es en kruis al snel het spoor naar Harenermolen.

Onner Es

De Westerpolder brengt me naar de westrand van Haren en om 17:20 zit het erop: 33,5 km. De rugzak mag beslist  niet zwaarder worden, maar verder viel het me niet tegen.

Westerpolder, Haren

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade