25 mei 2019, dag 34: Santillana del Mar - Caborredondo, 6 km (667 km)

25 mei 2019 - Caborredondo, Spanje

Er was voor vandaag een rustdag gepland en dat kwam voor mijn enkel goed uit. Gisteravond van een vriendelijke Fransman een tijgerbalsem-patch gekregen met uitgebreide uitleg.

Vanmorgen uitgeslapen tot 7:30, gedoucht en rustig ontbeten. Door het prachtige middeleeuwse stadje naar de kleine supermarkt gelopen en daar op de stoep gewacht tot hij om 9:30 open ging. Door naar de bakker voor brood en een kop koffie terwijl de 1,5-jarige Marco als een volleerd pelgrim met mijn ingekorte wandelstokken op stap ging.

Daarna hebben we de 12-eeuwse kloosterkerk met prachtig Romaans beeldhouwwerk bezocht. Vooral de kloostergang is indrukwekkend. Er staat ook een heel uitgebreide miniatuur voorstelling van de heilige week, inclusief verlichting en bewegende figuurtjes.

We lopen in een langzaam tempo het stadje uit en de heuvels in over een mooi landelijk weggetje. Er was regen voorspeld maar het blijft droog en geleidelijk aan maken de dreigende luchten plaats voor de zon. Na 45 minuten lopen houden we een rust op een bankje. Daarna kuieren we verder naar de Sint Petruskerk die we al van ver bovenop een heuvel zien liggen.

Als we bij de San Pedro kerk komen worden we door een vrijwilliger onthaald op ijsthee en koekjes. Als we de kerk ingaan geeft hij uitleg over de kerk. Dan brengt hij een dubbele beschilderde schelp, omdat we samen de Camino lopen. Hij breekt de helften los en geeft ons er elk een. Nadat we er een koord doorheen gedaan hebben, moeten we hem bij elkaar om hangen. Mooie symboliek. We nemen hartelijk afscheid.

Snel daarna dalen we af en lopen Caborredondo binnen. Op de deur van de herberg hangt een briefje dat de herberg om half twee open gaat. Al snel krijgen we gezelschap van twee Duitse en een Koreaanse pelgrim.

Heerlijk genoten van de zon op een ligbed in de tuin, terwijl mijn wasje droogt en de herbergier me een koelelement heeft gegeven voor mijn enkel. Vandaag weer een maaltijd met alle pelgrims samen. Altijd gezellig.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Paul en Pauline:
    25 mei 2019
    Zo leuk al die verhalen met die prachtige foto’s! Dank je wel!
  2. Annemarie:
    25 mei 2019
    Ha Conny, fijn dat het lopen nog steeds lukt. Aan Santilliana del Mar hebben Ton en ik goede jeugdherinneringen, een van onze eerste vakanties! Mooie beelden zo tijdens het lopen heb je geschoten. Goed rusten en op naar de laatste 529 km. Groet!