25 sept 2019, dag 52: La Caridad - Figueres, 22 km (1007 km)

25 september 2019 - Ribadeo, Spanje

Ik heb vandaag mijn dag niet. Het begint en eindigt in mineur. Zal wel aan vermoeidheid liggen.

Het hostel in La Caridad is fantastisch, maar waarom moeten mensen met een hoop gerommel om 5:30 opstaan als het pas om 8:00 uur licht wordt? Te kort geslapen dus, maar wel stoïcijns tot 7 uur in mijn bed blijven liggen.
Het weer is goed, droog en een goede temperatuur. Het begin van de route is aardig.

Mooi begin

Na een romaanse brug komt een keuzepunt en ik kies voor de kust route.

Een keuze momentje

Die route zou mooier zijn en morgen ga ik de bergen in en zal geen kust meer zien.
Tot aan Tapia de Casariego is de route tamelijk saai met alleen verharde landbouwwegen, waaronder een lange rechte weg naar Tapia. Na ruim 2 uur lopen ben ik in Tapia aan de kust. Dan is het ineens weer prachtig. Mijn koffiepauze met uitzicht op de golven die op de rotsen slaan. Ik deel mijn koffie met een Deen, die zijn koekjes met mij deelt.

Koffiepauze met uitzicht, vlak voor Tapia

Ik wandel Tapia verder in, bezoek het gemeentehuis (stempel), de kerk en de supermarkt (ik ben door al mijn eten heen). Dan besluit ik de Camino even de Camino te laten en wandel naar het haventje van Tapia en langs een boulevard met mooi zicht op de rotskust.

Haven van TapiaRotskust bij TapiaNatuurlijk zwembad bij Tapia

Ook na Tapia volg ik een alternatieve route om nog even van de kust te genieten.

Het blijft indrukwekkendToch nog even onverhardWeer tussen de maïs

Mijn volgende pauze is bij de Playa de Penarronda.

Playa de Penarronda

Ik ga bij een groep Fransen inde beschutting van een kapelletje zitten. Ondertussen voel ik onder mijn rechterhak een blaar op komen. Dat is erg ongebruikelijk voor mij. Misschien door de vele verharde wegen of de natte sokken van gisteren? Gelukkig is het niet ver meer naar het hostel in Figueres. Het is een prachtig hostel. Geweldig schoon, goede bedden en echte lakens!
Ik ga mijn planning bekijken. Ik ben nog 3 km van Ribadeo, dat betekent 31 km van Lourenza. Met de beklimmingen die er morgen aankomen is dat eigenlijk teveel. Ik probeer alternatieve overnachtingen te vinden, maar alle mogelijkheden voor Lourenza zijn completo. Dat is even slikken. Dan toch maar in Lourenza gereserveerd, dan kan ik het in ieder geval rustig aan doen.
Dus voor nu: rusten en op tijd naar bed.
Het is nu 17 uur en er is pas 1 andere pelgrim. Dat slapen moet nu dus wel lukken.

1. Corien:
    25 september 2019
    Het goede nieuws van de dag over de 1000 km heen!!
    keep up the spirit
  2. Paul en Pauline:
    25 september 2019
    Prachtige kusten! En inderdaad over de 1000 km. heen! 🥾👏👍🏽🥳 Proficiat!
  3. Annemarie:
    25 september 2019
    Hé Conny, rustig aan, ene voet voor de andere. Je komt er! Vandaag de magische 1000km door, een felicitatie waard
  4. Corry Arts:
    26 september 2019
    Hoi Conny een mijlpaal gehaald, dat geeft de burger moet. Sterkte voor vandaag en hopelijk goed weer. Succes. Liefs