26 mei 2019, dag 35: Caborredondo - Comillas, 17 km (684 km)

26 mei 2019 - Comillas, Spanje

Mijn enkel laat geen lange afstanden toe. Het tempo ligt laag en een vroege aankomst om de enkel te koelen en voet hoog te leggen is prettig. We maken er het beste van.

Vandaag na een sober ontbijt uit de herberg van Caborredondo vertrokken. Zo kort na Santillana was de herberg niet vol. Maar 6 van de 20 bedden bezet. Onze medepelgrims waren niet erg spraakzaam en de hospitaliero sprak amper Engels. De ligbedden in de zon waren zalig, maar verder was het niet erg gezellig.

We lopen vandaag weer over rustige weggetjes in een rustgevend landschap. De voorspelling was veel regen, maar we lopen grotendeels in de zon en krijgen geen spetter regen. Het voelt als een kadootje.

De barokke San Martin kerk is imposant maar dicht. In Cobreces kopen we kaas en bananen en zien we een pelgrimsmonument. Hier kiezen we voor de inlandige variant van de route. Deze brengt ons langs een mooi lavoir en over een stil weggetje omzoomd met bomen. Dat loopt erg prettig.

Na La Iglesia, waar we onze lunchpauze houden, zien we het grote klooster van Pando. Daarna passeren we het idyllische dorpje Concha.

Langzaam maar zeker komt Comillas in zicht. We lopen eerst naar de Capricho de Gaudi, een door Gaudi ontwerpen huis. We bezichtigen huis en tuin en maken veel foto's.

Tegen drie uur zijn we bij het hostel. Gelukkig hebben we gereserveerd. Het is alweer vol en na ons komende pelgrims worden door gestuurd.

Als we een kop koffie drinken komt de beheerder met een icepack voor mijn enkel aanzetten, zo lief. Koelen, douchen, handwasje en weer met mijn been omhoog.

Inmiddels hebben we ook weer voor morgen een plekje gereserveerd, een adres dat we gisteren van de lieve vrijwilliger van de Petruskerk hadden gekregen. Morgen weer een beperkte afstand in de hoop dat mijn enkel zich langzaam maar zeker beter gaat gedragen.

1. Corry Arts:
    26 mei 2019
    Fijn dat jullie weer mooi weer hadden en hele mooie foto's. Het is prettig om van te voren te kunnen boeken of je daar kan overnachten. En nu een fijne nacht en lekker uitrusten. Liefs