27-5-2022 Provinciewandeling Flevoland 16 Avontuurlijk bos, 14 km

27 mei 2022 - Zeewolde, Nederland

We gaan vandaag voor het eerst een wandeling doen uit het boekje Provinciewandelgids Flevoland. We pakken de rondwandeling op bij het landelijk bekende pannenkoekenhuis Hans en Grietje, middenin het Harderbos.

Pannenkoekenhuis Hans en Grietje

We lopen door een populierenbos waarbij bordjes wijzen naar “hierheen” en “deze kant op”. Over een knuppelpad gaan we een klein moeras over en bereiken snel daarna een brede vaart.

knuppelpad 1

Met een brug gaan we de vaart over. Daarna is onze route versperd door werkzaamheden. We volgen een fietspad, net zo lang totdat we scherp rechtsaf kunnen en een flink stuk verder weer op de route uitkomen. Gelukkig heb ik de route ook op gps, want lang niet alle paadjes staan op het kaartje in de gids. We lopen nu in halfopen bos met waterpartijen.

kraamkamer voor bever of otter?

De vegetatie verandert steeds, na een stuk naaldbos volgen beuken. We gaan een veerooster over en lopen over een slingerend smal betonfietspad naar twee bungalowparken aan het Veluwemeer. De route brengt ons nu, na weer een halve km rustig fietspad, bij het Harderstrand.

Harderstrand

Aan het eind van het strand lopen we een bosje in langs het meer. Zandpad (met hazen), wordt graspad, wordt struikgewas, … en we lopen vast. Door de struiken heen klimmen we het dijkje op waar het fietspad loopt. We zitten nog steeds op de route, maar een duidelijk pad was het zeker niet. We volgen het fietspad op de Harderdijk naar het gemaal bij de Harderhaven en het kunstwerk De Blauwe Dromer.

De Blauwe Dromer

Daarna mogen we terug het Harderbos in. Opnieuw lopen we langs water en een bordje vertelt ons dat hier een kraamkamer voor bevers is en even later een ander bordje die gewag doet van een kraamkamer voor otters.

mooie waterpartij

Na een hangbruggetje volgen we langere tijd kronkelpaden door het bos en komen bij een trekpontje.

trekpontje

Andere wandelaars waarschuwen ons dat als er teveel mensen op het pontje gaan hij vast loopt. Dus trekt eerst Peter zichzelf over, maar daarna krijgen we het pontje niet meer terug. Gelukkig is er ook een pad dat om en over het water gaat. We komen door een moerasje, over een knuppelpad, door een ouder loofbos en door naaldbos.

knuppelpad 2

Zo slingeren we vrolijk verder tot we weer een veerooster over mogen. De route verlaat de wat meer belopen paden en we komen twee “boskoeien” tegen. Na het volgende veerooster zijn we alweer snel bij Hans en Grietje waar we op het terras genieten van een biertje, heerlijke appeltaart en de spelende kinderen.

speeltuin bij Hans en Grietje

1. Yolanda Rijkeboer:
    30 mei 2022
    Hoi Conny, beviel het, de eerst wandeling in de polder? Groeten!
  2. Conny:
    30 mei 2022
    Het beviel zeker: een afwisselende route met verrassend mooi bos.