27 sept 2019, dag 54: Lourenza - Abadin, 23 km (1061 km)

27 september 2019 - Abadín, Spanje

Gisteravond de basiliek van Lourenza bekeken en een kleine mis bijgewoond. Er waren 4 pelgrims en 4 lokale spanjaarden.

San Salvador kerk en klooster LourenzaSan Salvador LourenzaSan Salvador kerk Lourenza

Vandaag zou het net zoveel klimmen worden als gisteren (900 meter), maar dan over een kortere afstand en met weinig dalen tussen door. Ik ga dus hoger de bergen in.

Hoogteprofiel van vandaag

Als ik begin met lopen miezert het. Na een tijdje moet echt de poncho aan, maar het is dan nog niet koud. De route gaat deels over mooie smalle paden en komt door oude dorpjes.

Leuke route naar Montonedo

De opslagschuren zien er hier anders uit. Kleiner en langwerpig. Ze heten ook geen horeo, maar hoe dan wel heb ik even niet paraat.

Horeo, maar dan anders

Na ruim 8 km kom ik over de oude Sint Lazarusbrug in Mondonedo, een mooi oud stadje.

Sint Lazarusbrug Mondonedo

Ik bezoek de kathedraal, die dezelfde architect had als de kathedraal van Santiago.

Kathedraal MondonedoOud altaar in museum MondonedoMuseum kathedraal Mondonedo

Daarna een lekkere café solo grande op een overdekt terras tegenover de kathedraal. Vanaf Mondonedo loopt een nieuwe route rechtstreeks naar Gontan. Deze route is bijna helemaal onverhard en gaat grotendeels door het bos. Daarbij moet flink geklommen worden.

Boer op pad met koeien, we maakten even een praatjeKlimmen door het bos

Het gaat steeds harder regenen en het duurt lang voor ik een plekje vind om even te rusten en te eten. Als ik boven het bos uitkom loop ik tussen de paarden, in de wolken. Het waait hard en het is nat en koud. De regenbroek moet aan. Het beloofde uitzicht is niet te zien. Als ik net over de top ben, stopt de regen en waait de mist wat weg. Ik kan eindelijk wat foto's maken.

De wolken worden even uiteen geblazen

Naar Abadin moet ik een stukje afdalen waarbij het weer wat opklaart.

Bij het dalen even uitzicht

Ook het hostel in Abadin is prima. Snel douchen en wat eten. Ik ben moe.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade