28-6-2022 Stahlberg-Schleife-Tour, 17 km

28 juni 2022 - Bacharach, Duitsland

Vandaag gaan we een wandeling met het keurmerk “Traumschleifchen” lopen. Dat betekent dat het een bijzonder mooie wandeling moet zijn. En dat is het zeker!

Stahlberg Schleife vanuit Bacharach

We nemen vanuit Oberwesel de trein naar Bacharach. Na 5 minuten in een bomvolle trein zijn we er al. We wandelen door het mooie stadje en over een stuk stadsmuur naar de route, die we oppikken vlak voor Burg Stahleck.

over de stadsmuur van Bacharach

De mooie burcht is nu in gebruik als jeugdherberg en heeft een terras met fantastisch uitzicht over de Rijn. We kunnen het niet laten om hier een Kaffee mit Kuche te nemen.

Burg Stahleck   uitzicht vanaf Burg Stahleck

We lopen verder omhoog, met zicht op de wijngaarden aan de andere kant van het dal van de Borbach en over fijne smalle paden.

wijngaarden in het Borbach dal   mooie paadjes in het Borbach dal

Al snel komt het dorpje Steeg in zicht.

Steeg

We dalen af naar het dorp en klimmen aan de andere kant van het dal weer omhoog. Gelukkig in de schaduw van een bos, want de temperatuur loopt alweer lekker op. In de verte komen de ruïnes van Burg Stahlberg in zicht.

Burg Stahlberg aan overzijde van het Borbach dal

We pauzeren voor een oude leisteengroeve.

oude leisteengroeve in Borbach dal

Nadat we de Borbach zijn over gestoken lopen we aan de andere zijde van het dal weer terug en komen bij de fraaie ruïne van Burg Stahlberg.

Burg Stahlberg 1   Burg Stahlberg 2

Met natuurlijk weer uitzicht op Steeg.

Steeg vanaf Burg Stahlberg

Nu klimmen we verder omhoog naar het plateau, waarbij we tussen akkervelden in de volle zon komen te lopen. Het uitzicht blijft fantastisch.

akkers op het plateau boven Bacharach 1   akkers op het plateau boven Bacharach 2

Geleidelijk aan komt de Rijn weer in zicht en op een gegeven moment lopen we tussen wijngaarden en de steile Rijnwand in.

wijngaarden hoog boven de Rijn bij Bacharach   de Rijn bij Bacharach

Dan zien we ook Bacharach weer met zijn torens en stadsmuren.

torens en stadmuren van Bacharach

We dalen steil af over paadjes en trappetjes.

afdalen over trappen naar Bacharach

Bacharach zelf is een plaatje.

Bacharach

Na een bezoek aan de VVV en de bakker is het hoog tijd om onze dorst te lessen met een witbier. Daarna bezoeken we nog even de ruïne van de Werner kapel.

Wernerkapel

En dan met de trein weer terug naar Oberwesel, warm en vermoeid, maar wat was het prachtig!

1. Johan v.r.:
    29 juni 2022
    mooie wandeling / afwisselend / niet te stijl en prachtige vergezichten .