3-3-2023 Paramaribo - Isadou

3 maart 2023 - Paramaribo, Suriname

Na een weekje les geven aan de universiteit van Suriname is het hoog tijd voor een bezoekje aan het binnenland. We worden om kwart voor negen opgehaald en naar het oppikpunt van de touroperator gebracht. Daar wachten we samen met anderen tot 10 uur als er twee busjes voorrijden. Er blijken meer mensen te zijn dan verwacht en we rijden naar de touroperator om het kleinste busje om te ruilen voor een grotere.

Eindelijk zijn we onderweg naar Isadou.

Paramaribo - Isadou

We rijden naar Atjoni met een tussenstop bij Brownsweg. Na Brownsweg is het gebied meer heuvelachtig en maakt de savanne geleidelijk plaats voor voornamelijk secundair oerwoud. Bij Atjoni stappen we over op een korjaal.

Atjoni

Het is maar een halfuur varen naar Isadou.

Varen naar Isadou

In Isadou krijgen we een eenvoudige hut toegewezen en genieten we van een heel late lunch.

De huttenOnze hut in Isadou

Vanuit de hut een mooi zicht op de Suriname rivier.

Uitzicht op de rivier

En de Jawjaw zula.

Jawjaw zula

Daarna gaan we met de korjaal naar het dorp Jawjaw aan de overzijde van de Suriname rivier.

Korjaal in wordingHuis in Jawjaw

Jawjaw is een transmigratie dorp. De bewoners woonden eerst waar nu het Brokopondo stuwmeer is. Ze hebben maar 7 van de oorspronkelijke huizen kunnen verplaatsen.

Vanuit Brokopondo verplaatst huis

Er wonen nu ongeveer 600 inwoners en het is daarmee best een groot dorp. We krijgen een rondleiding en uitleg.

JawjawCasave rasp

Casave rasp

We eindigen bij de dorpswinkel waar we een djogo voor de avond kopen en een bekertje lokale sterke drank aangelengd met water voor de vrijdagmiddag borrel.

Winkel in Jawjaw

We varen terug. Na het late avondeten doen we een spelletje (er is geen wifi) en gaan we vroeg naar bed.

Kamerplant in het wild