30-1-2021 Knooppuntenroute Groningen-Kardinge, 23,4 km

31 januari 2021 - Groningen, Nederland

Dit weekend heb ik geen zin in modderpaden. Na alle regen en sneeuw (!) van afgelopen week, kies ik daarom voor overwegend verhard lopen. Ik stippel een route uit met behulp van de wandelknooppunten. Gelukkig is het programma om dat te doen nu verbeterd en ondergebracht bij wandelnet.nl. De verbindingen tussen de knooppunten zijn niet altijd logisch: in het stadspark wordt ik over de brede (fiets)laan gestuurd terwijl er een leuker pad langs de grote vijver loopt. Maar even zo goed brengt de route me ook door straten die ik wonderwel nog niet kende. Al met al is het een aardige en afwisselende route geworden.

Ik begin door het Stadspark, maak een slinger door de nieuwe Grunnostraat, loop langs het station en Groninger museum, volg de Ubbo Emmiussingel en Heresingel en kom zo bij de Oosterhaven. Ik mag dan een heel stuk het Verbindingskanaal volgen tot aan de samenkomst van het Eemskanaal en van Starkenborghkanaal met zicht op de Abel Tasmantoren:

de Abel Tasmantoren langs het Eemskanaal

In een parkje bij Lewenborg het eerste onverharde pad:

even onverhard bij Lewenborg

Snel daarna mag ik het natuurgebied Kardinge in. Er ligt hier en daar nog ijs en ja, ook modder.

natuurgebied Kardinge Elema's pad

De knooppunten sturen me over de Kardingeheuvel (32m). De beklimming aan de schaduwkant is lastig omdat er nog ijs op het pad ligt.

uitzicht vanaf de Kardingerheuvel (32m)

De terugweg voert me weer de de rondweg over en tussen de weilanden bij de Hunze. De Gerrit Krolbrug en lange lange Korreweg brengen me naar het Noorderplantsoen waar het eigenlijk veel te druk is in deze coronatijd. De route stuurt me over de Nassaalaan/het Nassauplein met prachtige huizen, een stuk verder gevolgd door de Rembrandt van Rijnstraat. De laatste is ook een brede laan, maar nu met moderne bebouwing. Zo bereik ik weer het Stadspark waar ik door heen slinger om via een ander pad weer bij knooppunt 19 uit te komen.

knooppunten Groningen-Kardingen

knooppunten (wandelkeuzepunten): 19-14-2-30-96-53-97-98-82-90-52-47-46-51-50-19