30-6-2022 Oberwesel - St. Goar over Traumschleife Mittelrhein, 11 km

30 juni 2022 - Sankt Goar, Duitsland

We hadden graag vandaag de volledige Traumschleife Mittelrhein gedaan, maar daar was het veel te heet voor. We lopen vanuit Oberwesel over de RheinBurgenweg totdat we de Traumschleife op kunnen pakken. Deze route volgt grotendeels de RheinBurgenweg en het Links Rheinische Jacobspad. We zullen de route volgen tot St. Goar.

Traumschleife MittelRhein

We klimmen eerst flink Oberwesel uit.

Terugblik op Oberwesel

We komen op de Trollweg waarlangs veel grappige trollen staan gemaakt van oud ijzer.

Trollweg 1   Trollweg 2 (Digital Kon Troll)

Als we een bank met uitzicht in de schaduw zien besluiten we onze koffiepauze te houden. De zon maakt het erg heet en we willen het rustig aan doen.

koffiepauze met uitzicht

Na de Trollweg lopen we tussen weilanden met af en toe een kunstwerk. Schuin achter ons in de diepte Oberwesel.

skilift bank

Door de wijngaarden zien we de Rijn.

wijngaarden en de Rijn

Er zullen nog vele uitzichtpunten volgen en gelukkig is er ook regelmatig schaduw.

heerlijk schaduw

En dan komt de Loreley in zicht.

De Loreley

We volgen de Rijn bocht zodat we de Loreley aan de overzijde uiteindelijk van alle kanten zien.

en nog eens de Loreley

Tweemaal dalen en stijgen we door mooi bos om beekjes te kruisen: de Galgenbach (waar we over een omgevallen boom moeten klauteren)

Galgenbach dal 1   Galgenbach dal 2

en de Seelenbach.

Seelenbach dal 1   Seelenbach dal 2

En steeds weer komen we terug bij uitzichtpunten over de Rijn.

De Rijn voorbij de Loreley 2   De Rijn voorbij de Loreley 1

Aan het eind van de route nog een zinderend heet stuk door akkerland.

akkerlanden boven St Goar 1   akkerlanden boven St Goar 2

Dan zien we St Goar

St Goar

en mogen we gaan afdalen over een zigzag pad en vele trappen.

afdalen over zigzagpaden naar St Goar   afdalen over trappen naar St Goar

We volgen daarbij nog een stuk stadsmuur en komen langs een kleine waterval.

Langs de stadsmuur van St Goar   watervalletje bij St Goar

Eenmaal in St Goar belonen we onszelf met een ijsje.
We vragen bij de VVV of we met een boot terug kunnen naar Oberwesel, maar helaas zijn er wel veel rondvaart boten maar geen watertaxi. Dan maar eerst een biertje voor we naar het station gaan. Op een bankje in de schaduw wachten we tot de erg vertraagde trein komt.

In ons appartement zijn we heel blij met de airconditioning. Na afgekoeld te zijn gaan we pizza eten in het dorp ter afsluiting van 4 dagen prachtig wandelen.